27-Jul-2024, 01:55 PM
Ik heb halverwege de jaren 90 een tijdje redelijk actief geraced met de ligfiets. Op dat moment werd er heel veel geprobeerd, ook veel zelfbouwers waren actief. Wederzijds werd er afgekeken en nagedaan. Ook werd daarmee wel duidelijk wat er wel en niet effectief was in bepaalde races. Sacha Knoop was ook actief en had o.a. een gave sandwich stroomlijn, de Merengue ( frans Schuimgebak) Peter Groeneveld met een heel stel super gave carbon lowracers. Hij had in 1995 een carbonlowracer van 7 kilo. Heeft ook veel met Hans van Vught en diens jongere broertje Edwin van Vught samengewerkt. Edwin was ook erg snel, Ellen van Vught was bij de dames ook vele jaren op het podium te vinden.
Er waren toen ook best veel stroomlijnen, volledige, deel stroomlijnen, o.a. van Marc Burgers, Kingcycle, De flevoschuimkuip om de Basic, M5.
Ook kwam de C alleweder, de Quest, de Nilgo een super gaaf Frans fietsje. Een 13 kilo wegende zelfdragende stroomlijner.
Daar werd de trend al duidelijk dat je met een lowracer soms in het voordeel bent en op ander terrein niet mee kunt komen met een velomobiel of stroomlijner. Het was ook niet ongewoon dat mensen zelf met de fiets naar wedstrijden in het buitenland gingen, en een ander met een busje en de andere fietsen kwam. Het werd mij vlot duidelijk dat de tweewielige stroomlijners wel heel snel kunnen zijn, maar wel heel veel ruimte nodige hebben op die snelheid, en bij een beetje zijwind al uitgeschakeld waren. Dat zie je nu ook wel terug, de 20 jaar oude stroomlijn tweewieler doet nog wel mee, maar verder zijn het toch echt de velomobielen en tweewielers die de races bepalen.
Er waren toen ook best veel stroomlijnen, volledige, deel stroomlijnen, o.a. van Marc Burgers, Kingcycle, De flevoschuimkuip om de Basic, M5.
Ook kwam de C alleweder, de Quest, de Nilgo een super gaaf Frans fietsje. Een 13 kilo wegende zelfdragende stroomlijner.
Daar werd de trend al duidelijk dat je met een lowracer soms in het voordeel bent en op ander terrein niet mee kunt komen met een velomobiel of stroomlijner. Het was ook niet ongewoon dat mensen zelf met de fiets naar wedstrijden in het buitenland gingen, en een ander met een busje en de andere fietsen kwam. Het werd mij vlot duidelijk dat de tweewielige stroomlijners wel heel snel kunnen zijn, maar wel heel veel ruimte nodige hebben op die snelheid, en bij een beetje zijwind al uitgeschakeld waren. Dat zie je nu ook wel terug, de 20 jaar oude stroomlijn tweewieler doet nog wel mee, maar verder zijn het toch echt de velomobielen en tweewielers die de races bepalen.