27-Jul-2024, 09:30 PM
(27-Jul-2024, 11:28 AM)Niels van der Wal schreef: Ik snap niet hoe een rem je velg verslijt, zeker niet als dit voor niet en achter wel gebeurd.
Het is nu dus juist zo dat beide velgen kort na elkaar een zelfde soort barst hebben gekregen, het achterwiel afgelopen winter, het voorwiel net anderhalve week geleden. De fiets is ongeveer 25 jaar oud, het zouden zomaar de originele velgen kunnen zijn. Die hebben dan toch best een behoorlijke tijd dienst gedaan.
Opvallend vind ik dat het achterwiel het het eerste heeft begeven, terwijl ik het meeste met de voorrem doe. Het achterwiel wordt echter zwaarder belast, er rust een groter deel van het gewicht op, ik denk dat dat ook een rol speelt.
(27-Jul-2024, 11:28 AM)Niels van der Wal schreef: Om geen velgbreuk te hebben poets ik mijn velgen na iedere natte tocht schoon met een stukje oud laken of een versleten vaatdoek.
Tot nu toe poets ik na ritten in regenachtig weer altijd de troep die zich op de wielen en rond de remblokken verzameld heeft weg met een borstel of rager. De velg schoon maken met een oude doek vind ik wel een aardige tip, eens kijken of dat bevalt.