28-Jul-2024, 12:15 PM
Tsja, ik heb wel eens overwogen om de naven te vervangen, maar ik heb alleen de kogels in de kogellagers van de naven vervangen.
Toen ik ongeveer vier jaar geleden deze fiets net had en mijn eerste fietsreisje ermee maakte was er op de laatste dag iets raars mee aan de hand. Er kwam af en toe een duidelijk hoorbare en voelbare schok uit de wielen, onregelmatig en onvoorspelbaar, zonder vast patroon. Ik was bang om te stranden maar gelukkig kon ik nog fietsend naar huis komen. Ik heb de volgende dag de naven opengeschroefd om te kijken wat ermee aan de hand was, en wat bleek: er ontbraken kogels. In een kogellager zaten slechts zeven waar er tien moesten zijn, bij de andere lagers waren het er acht of negen. Er zaten ook een paar butsen in het loopvlak voor de kogels. Ik heb toen eerst maar eens de kogels aangevuld, en de duidelijk versleten kogels vervangen.
Ik zou dus de half gare naven van deze fiets compleet kunnen vervangen, en daarmee ietsje aan efficientie kunnen winnen, maar het lijkt me dat dat een zeer geringe verbetering zou zijn. Er zijn andere factoren die veel zwaarder wegen: luchtweerstand, rolweerstand door de kleine wielen, weerstand in de aandrijving door de inefficiente kettingloop, het enorme gewicht dat direct voelbaar is bij de geringste stijging. Ik kan beter een keer een betere fiets aanschaffen om daar wat aan te doen. Ondertussen leer ik nog steeds bij met het sleutelen aan deze oude rammelbak, en krijg ik een steeds beter beeld van wat ik hierna zou willen.
Toen ik ongeveer vier jaar geleden deze fiets net had en mijn eerste fietsreisje ermee maakte was er op de laatste dag iets raars mee aan de hand. Er kwam af en toe een duidelijk hoorbare en voelbare schok uit de wielen, onregelmatig en onvoorspelbaar, zonder vast patroon. Ik was bang om te stranden maar gelukkig kon ik nog fietsend naar huis komen. Ik heb de volgende dag de naven opengeschroefd om te kijken wat ermee aan de hand was, en wat bleek: er ontbraken kogels. In een kogellager zaten slechts zeven waar er tien moesten zijn, bij de andere lagers waren het er acht of negen. Er zaten ook een paar butsen in het loopvlak voor de kogels. Ik heb toen eerst maar eens de kogels aangevuld, en de duidelijk versleten kogels vervangen.
Ik zou dus de half gare naven van deze fiets compleet kunnen vervangen, en daarmee ietsje aan efficientie kunnen winnen, maar het lijkt me dat dat een zeer geringe verbetering zou zijn. Er zijn andere factoren die veel zwaarder wegen: luchtweerstand, rolweerstand door de kleine wielen, weerstand in de aandrijving door de inefficiente kettingloop, het enorme gewicht dat direct voelbaar is bij de geringste stijging. Ik kan beter een keer een betere fiets aanschaffen om daar wat aan te doen. Ondertussen leer ik nog steeds bij met het sleutelen aan deze oude rammelbak, en krijg ik een steeds beter beeld van wat ik hierna zou willen.