Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De kogel is door de kerk (tromgeroffel)
#10
(30-Jul-2024, 09:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Verrassende wending. 

Gefeliciteerd.

Inderdaad, ik had het zelf niet zien aankomen, eerlijk waar. Toen ik de 20" Quest was gaan ophalen bij velo-cars zei Peter me nog dat hij de Bülk stock had staan. Vandaag bestellen, morgen rijden bij wijze van spreken. Peter zei dat de QV in - veralgemening gesproken uiteraard - min of meer in dezelfde snelheidscategorie ziet als een Quest/20"Quest, die weegt gewoon een pak meer, 4 wielen, het helpt niet als je snel wil zijn. Ook met de hellingen die ik heb, maakt dat dus wel een verschil. Ik denk dat dat toch in mijn hoofd de doorslag gegeven heeft.

(30-Jul-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: Proficiat. Ik denk dat niemand dit zag aankomen. Of vergis ik me nu?

Ik ben nu benieuwd of je laatste QV naar de laatste bestelling gaat. Aangezien ze al begonnen zijn met die van jou.

En heel eerlijk , ik zou niet weten waarom de mannen hier met de verlengde QV hem ooit zouden weg doen. Gewoon al het feit dat de vraag is of hij nog nieuw gemaakt gaat worden. Zal de QV moeilijker worden om aan te komen verwacht ik.

Inclusief mezelf, ik had het ook niet zien aankomen. Ik had in de titel nog iets van "Plot twist" willen zetten, maar vond dat toch iets te click baity Smile .
Ik denk eerlijk gezegd dat ze in VMworld ook blij zijn dat ze deze niet meer gaan moeten produceren. Zou me niet verbazen dat hij van de orderlijst verdwijnt.

(30-Jul-2024, 10:01 PM)Bacchus schreef: Goede keuze voor een driewieler boven de QV! Waarom specifiek de Bülk boven m'n het Drontense gamma?

Had niet specifiek met het Drontense gamma te maken hoor. Vond het ergens zelfs jammer dat het geen velomobiel.nl is geworden maar goed. Het ging hem om de combinatie snelle VM én per direct leverbaar.
(30-Jul-2024, 11:00 PM)Arend-Jan schreef:
(30-Jul-2024, 09:56 PM)Hardloper schreef: ... En heel eerlijk , ik zou niet weten waarom de mannen hier met de verlengde QV hem ooit zouden weg doen. ...


Meervoud? 

Bij mijn weten is er maar 1, en dat is de mijne  Big Grin

Een vriend wil hetzelfde gaan doen, maar daar moet nog aan begonnen worden.

Gefeliciteerd met de keuze voor een Bülk. 

Direct kunnen rijden is ook erg fijn, en ja hij is sneller dan een QV (en ook sneller dan een Carbon Quest). QV kan wel harder de bocht om, en is veel praktischer qua bagage, maar zo heeft ieder model zijn voor- en nadelen.

Tegen dat mijn lease afgelopen is, gok ik dat er idd 2 rondrijden Wink .

Idd, is wat voor- en nadeel. Ik denk dat ik 95% van de tijd blij ga zijn met de hogere snelheid. Ik kan mezelf behoorlijk ergeren aan "niet snel genoeg kunnen rijden" en "op de baan ipv fietspad rijden voor mijn veiligheid". Gooi er nog een paar opdringerige koplampen bij achter me en ik zit behoorlijk te stressen in de VM. Ik vermoed dat een snelle VM in dat opzicht heel veel goed gaat maken.

Who knows over 3 jaar dat er toch nog een QV naast komt, maar goed. 3 jaar is lang.

(30-Jul-2024, 11:17 PM)Wim -de roetsende schreef: Heb je trouwens al met de Bülk proefgereden?

Ik meende namelijk dat jou de proefrit met de QV goed was bevallen.

En nu lijkt het alsof je op basis van alleen het gewicht de QV gaat afzeggen, terwijl het rijden met een oude Quest toch echt niet te vergelijken is met een QV ondanks hetzelfde gewicht.

Ik heb geen testrit gedaan met de Bülk, Peter had het wel aangeboden omdat hij een test-Bülk heeft staan maar voor mij was de testrit met de 20" Quest een eye-opener. Ik zou het raar vinden mocht ik alsnog teleurgesteld zijn in de Bülk. Dat extra gewicht van de 20"Quest/QV kunnen mijn benen/knieën echt missen. Misschien ben ik over 3 jaar veel sterker - ik rijd overigens nog geen 3 maanden rond in een velomobiel - en liggen mijn eisen weer helemaal anders en is er mogelijk weer wat nieuws op de markt, wie zal het zeggen.

Ik had wel heel even met de QV test gereden, maar dat was een spiksplinternieuwe die klaar stond voor een klant en dus heel erg kort. Peter vond het OK om er even mee in de straat te rijden maar liefst niet verder. Was ik het helemaal mee eens, je moet maar ergens een borduurtje mee slepen, 't is rap gebeurd bij iemand die toen nog geen 500km in een velombiel had gezeten. Tijdens de testrit - heen en weer in de straat - leek me de QV wel OK te zijn, maar ik vermoed dat als ik er een keertje mee naar het werk had kunnen rijden dat ik alsnog van gedachte was veranderd. Er is 1 helling waar ik in totaal 7 minuten over doe. Dan is een kg of 10 minder best wel aangenaam (al heb ik geen idee hoeveel de Bülk exact weegt).

(31-Jul-2024, 04:36 AM)ZoefZoef schreef: De quest is het niet geworden. Verstandig, zou ik zeggen al heb ik nooit een 20" quest gereden. Hij was te duur, te slecht in optische staat en derhalve niet interessant naar mijn idee.

Een oude quest met een even zware doch veel nieuwere qv vergelijken lijkt me appels met peren vergelijken. Twee compleet verschillende fietsen.

Maar dat je een Bulk zou kopen, nouja, leasen, dat had ik dan weer niet gedacht. Denk niet dat het een slechte keuze is, want het ding is snel, leuk ogend en modern.

Hoe zit dat eigenlijk met leasen van zo'n ding in België? Os dat hetzelfde als met een auto? Dus, vast maandbedrag, onderhoud voor leasemaatschappij en na afloop van de leasetermijn weer inleveren.  En, is zelf kopen dan niet voordeliger?

Ik vermoed inderdaad dat je een QV en een Quest van 25 jaar geleden moeilijk 1 op 1 kan vergelijken. De QV zal wel efficiënter trappen, maar die 10kg extra moeten alsnog omhoog getrapt worden, daar kan ik (letterlijk en figuurlijk Smile ) niet rond.

IVM lease, het is nogal een constructie hoor en ik ben zelf geen kenner ivm loonberekening/fiscaliteit en al, dus als iemand me hier kan corrigeren, feel free. 

TL;DR: als je alles bij elkaar telt voor die fietslease, maandelijkse kost plus restwaarde, koop je die fiets met ruwweg 38% korting. Ik vermoed dat dat minder gaat zijn dan de afschrijving, behoudens dat je er geen zware schade aan hebt.

Volledige versie: traditioneel betaal je in België heel veel belastingen op je loon. Dan zijn er allerlei voordelen alle aard en koterij in de wetgeving verzonnen om zonder belasting werknemers toch voordelen te geven. Zo heb je de über klassieker in België: de firmawagen, liefst inclusief tankkaart waar ik overigens ook van "geniet". Ik denk dat ik zelf netto zo'n 140€/maand geef ik af op mijn loon. Dat is dus inclusief onderhoud, omnium verzekering wegenbelasting, inschrijvingstaks, vervangwagen en om de 4 jaar een nagelnieuwe op de oprit. Ook al ben ik niet pro wagens en vind ik persoonlijk het hele systeem van firmawagens behoorlijk fout, je schiet in je eigen voet als je er niet op in gaat. Voor 140€/maand kom je niet ver als je een wagen wil en er bij voorkeur ook nog mee wil kunnen rondrijden. Puur om een idee te geven wat je ervoor krijgt, (niet om ermee op te scheppen) maar binnenkort staat er een nieuwe elektrische BMW-iX1 voor de deur omdat de vorige firmawagen 4j oud geworden is (en nog perfect in orde is). Mocht ik het zelf moeten ophoesten zou de keuze naar een tweedehands Twingo of zo gaan en ermee rijden tot hij helemaal op is. Ik kan niet veel geld aan een wagen geven, te meer omdat ik veel te weinig kilomteres in de wagen doe en het ook gewoon niet leuk vind. Maar dus vandaar ook dat "de firmawagen met tankkaart" in België een heilig huisje is dat je niet ongestraft kan intrappen. Maar goed dit als achtergrond, ik wijk af: het zogenaamde "cafetariaplan" is ook zo'n constructie om toch zonder belastingen te betalen een voordeel kan geven aan je werknemers (werkgevers moeten het wel aanbieden natuurlijk, het is geen verplichting). Zo kunnen wij bijvoorbeeld een smartphone/tablet voordelig kopen, een computer, investeren in pensioensparen (ook op zich weer een belastingvoordeel), een upgrade doen aan je ziekteverzekering, buiten België je laadpas gebruiken, enz. enz. Maar nu komt het, je kan ook goedkoop een fiets leasen. Je betaalt dan een bepaald bedrag per maand waar je geen belasting op moet betalen op voorwaarde dat je hem effectief gebruikt voor woon-werkverkeer. Zonder woon-werkverkeer kan het ook, maar dan is het veel minder voordelig. Dat woon-werkverkeer wordt overigens in meerdere of mindere mate gecheckt adhv het aantal fietsdagen die je hebt gedaan per jaar. Kom je niet aan ik dacht ofwel 5 fietsdagen per jaar ofwel 1/5e van de tijd (de lat ligt iig erg laag bij ons), dan telt het niet meer en moet je alsnog de volle pot betalen. Overigens bij mijn vrouw haar werkgever word je verwacht 4/5e van de tijd met de fiets te komen. Vind ik persoonlijk logischer, maar goed. Nadelen zijn er uiteraard ook. Het leasebedrag gaat af van je brutoloon. Daar wordt oa je jaarlijkse bonus op berekend (ook weer zo'n fiscale koterij) en later wordt je pensioen berekend aan wat je bruto verdiend hebt in je carrière (denk ik, correct me if I'm wrong). Je hebt later dus ook net dat ietsje minder pensioen. De fiets kan je op het einde van de lease voor ik dacht iets van een 16% van de nieuwwaarde overkopen. Je hebt ook een onderhoudsbudget dat je kan meegeven zodat mogelijke kosten ook mee in de leaseprijs vallen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik niet verwacht zware kosten te hebben aan een velomobiel, zoals je bijv wel kan hebben met een speed pedelec (batterij).

Maar dus, het komt erop neer dat je op het einde van de rit ruwweg 38% krijgt op een nieuwe fiets.

(31-Jul-2024, 06:49 AM)Willeke_IGKT schreef: De proefrit met de 20" Quest had dus nut, ook al kwam het erop neer dat je hem niet wilde kopen.

Het feit dat de levertijd van de QV zo onzeker/lang was geworden zal ook niet geholpen hebben met vasthouden aan die fiets.

Gefeliciteerd met de beslissing.
Ik vind het in werkelijkheid mooiere fietsen dan op foto's.

Jazeker, de 20" testrit heeft m'n ogen geopend wat dat gewicht doet. Ik had deze ochtend zelfs erg veel moeite om een wielrenner bij te houden, die reed niet eens zo heel hard (ergens rond de 30km/h). Ik vroeg me constant af waarom ik op de baan reed, zo traag ging ik. Uiteindelijk 1:28min gedaan over 29km . Met een middenklasse racefiets haal ik dat vermoedelijk ook op mijn traject met mijn benen Doh . Ik ga straks ook nog eens kijken of de remmen niet slepen of zo, ik vind het verschil zó groot, had ik niet verwacht.

Op zich had ik er gerust op willen wachten hoor, maar ik zat wat verveeld met de kosten van de huur, dat ging dan toch wel echt oplopen en zeker nu gezien de 20" Quest voor mijn lichaam/dagelijkse rit/eisen niet echt een optie bleken te zijn in praktijk, heeft allemaal wel bijgedragen tot de "plot twist" Smile


EDIT: even bij HR navraag gedaan wat de minimum was aantal fietsdagen.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
De kogel is door de kerk (tromgeroffel) - door bucovaina - 30-Jul-2024, 09:39 PM
RE: De kogel is door de kerk (tromgeroffel) - door bucovaina - 31-Jul-2024, 08:37 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 29 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM