Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De kogel is door de kerk (tromgeroffel)
#16
(31-Jul-2024, 08:37 AM)bucovaina schreef: ...
IVM lease, het is nogal een constructie hoor en ik ben zelf geen kenner ivm loonberekening/fiscaliteit en al, dus als iemand me hier kan corrigeren, feel free. 

TL;DR: als je alles bij elkaar telt voor die fietslease, maandelijkse kost plus restwaarde, koop je die fiets met ruwweg 38% korting. Ik vermoed dat dat minder gaat zijn dan de afschrijving, behoudens dat je er geen zware schade aan hebt.

Volledige versie: traditioneel betaal je in België heel veel belastingen op je loon. Dan zijn er allerlei voordelen alle aard en koterij in de wetgeving verzonnen om zonder belasting werknemers toch voordelen te geven. Zo heb je de über klassieker in België: de firmawagen, liefst inclusief tankkaart waar ik overigens ook van "geniet". Ik denk dat ik zelf netto zo'n 140€/maand geef ik af op mijn loon. Dat is dus inclusief onderhoud, omnium verzekering wegenbelasting, inschrijvingstaks, vervangwagen en om de 4 jaar een nagelnieuwe op de oprit. Ook al ben ik niet pro wagens en vind ik persoonlijk het hele systeem van firmawagens behoorlijk fout, je schiet in je eigen voet als je er niet op in gaat. Voor 140€/maand kom je niet ver als je een wagen wil en er bij voorkeur ook nog mee wil kunnen rondrijden. Puur om een idee te geven wat je ervoor krijgt, (niet om ermee op te scheppen) maar binnenkort staat er een nieuwe elektrische BMW-iX1 voor de deur omdat de vorige firmawagen 4j oud geworden is (en nog perfect in orde is). Mocht ik het zelf moeten ophoesten zou de keuze naar een tweedehands Twingo of zo gaan en ermee rijden tot hij helemaal op is. Ik kan niet veel geld aan een wagen geven, te meer omdat ik veel te weinig kilomteres in de wagen doe en het ook gewoon niet leuk vind. Maar dus vandaar ook dat "de firmawagen met tankkaart" in België een heilig huisje is dat je niet ongestraft kan intrappen. Maar goed dit als achtergrond, ik wijk af: het zogenaamde "cafetariaplan" is ook zo'n constructie om toch zonder belastingen te betalen een voordeel kan geven aan je werknemers (werkgevers moeten het wel aanbieden natuurlijk, het is geen verplichting). Zo kunnen wij bijvoorbeeld een smartphone/tablet voordelig kopen, een computer, investeren in pensioensparen (ook op zich weer een belastingvoordeel), een upgrade doen aan je ziekteverzekering, buiten België je laadpas gebruiken, enz. enz. Maar nu komt het, je kan ook goedkoop een fiets leasen. Je betaalt dan een bepaald bedrag per maand waar je geen belasting op moet betalen op voorwaarde dat je hem effectief gebruikt voor woon-werkverkeer. Zonder woon-werkverkeer kan het ook, maar dan is het veel minder voordelig. Dat woon-werkverkeer wordt overigens in meerdere of mindere mate gecheckt adhv het aantal fietsdagen die je hebt gedaan per jaar. Kom je niet aan ik dacht ofwel 5 fietsdagen per jaar ofwel 1/5e van de tijd (de lat ligt iig erg laag bij ons), dan telt het niet meer en moet je alsnog de volle pot betalen. Overigens bij mijn vrouw haar werkgever word je verwacht 4/5e van de tijd met de fiets te komen. Vind ik persoonlijk logischer, maar goed. Nadelen zijn er uiteraard ook. Het leasebedrag gaat af van je brutoloon. Daar wordt oa je jaarlijkse bonus op berekend (ook weer zo'n fiscale koterij) en later wordt je pensioen berekend aan wat je bruto verdiend hebt in je carrière (denk ik, correct me if I'm wrong). Je hebt later dus ook net dat ietsje minder pensioen. De fiets kan je op het einde van de lease voor ik dacht iets van een 16% van de nieuwwaarde overkopen. Je hebt ook een onderhoudsbudget dat je kan meegeven zodat mogelijke kosten ook mee in de leaseprijs vallen. Dat heb ik niet gedaan omdat ik niet verwacht zware kosten te hebben aan een velomobiel, zoals je bijv wel kan hebben met een speed pedelec (batterij).

Maar dus, het komt erop neer dat je op het einde van de rit ruwweg 38% krijgt op een nieuwe fiets.
...


Bedankt voor de uitleg.  Vooral de 'kopen voor 18%' maakt het leasen van een velomobiel in Belgie dus een heel interessante optie. Zoiets zouden ze hier ook moeten doen.

EDIT van bucovaina: voor de leesbaarheid geknipt zodat alleen het relevante quote overblijft van mijn eerdere (lange) bericht. Het volledige bericht staat nog intact 6 berichten hierboven.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
De kogel is door de kerk (tromgeroffel) - door bucovaina - 30-Jul-2024, 09:39 PM
RE: De kogel is door de kerk (tromgeroffel) - door ZoefZoef - 31-Jul-2024, 10:00 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 35 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM