02-Aug-2024, 08:26 AM
De kettingrol zorgt er ook voor dat de ketting minder zijdelings zwiept over de enorme lengte van voor naar achteren. Zie het als een golfbreker. Zonder golfbreker zou ik me kunnen voorstellen dat je ketting er eerder aan de voorzijde afloopt.
Daarnaast neemt de functie van de rol toe zodra je op de fiets gaat zitten, dan zakt de achtervork namelijk lichtjes in de vering en zal de ketting meer een knik krijgen dan onbelast. Zodra je vering een hobbel opvangt wordt dit nog versterkt. En dan doet het er des te meer toe, want de rol is op een tactisch punt nabij het scharnierpunt van de achtervork geplaatst. Je wil je trekkende ketting juist op dit punt hebben bij een geveerde fiets, want anders ga je door het trappen je fiets in (of uit) de vering trekken. Je pompt je energie dan dus in de vering in plaats van in vooruitgang. Als je heel gemoedelijk fietst dan heb je hier weinig last van, naar mate je meer doorfietst zal je er meer last van hebben.
Hoe minder de rol belast wordt, hoe minder weerstand dat deze oplevert, dus ik zou me over de weerstand niet zo druk maken.
Voor de Chamsin die ik nu heb had ik een Nazca Cruiser die de achterste kettingrol ontbeerde, en dat was goed te merken. Snel op het vlakke merktje je het goed, bergop was helemaal niet te doen op die fiets.
Daarnaast neemt de functie van de rol toe zodra je op de fiets gaat zitten, dan zakt de achtervork namelijk lichtjes in de vering en zal de ketting meer een knik krijgen dan onbelast. Zodra je vering een hobbel opvangt wordt dit nog versterkt. En dan doet het er des te meer toe, want de rol is op een tactisch punt nabij het scharnierpunt van de achtervork geplaatst. Je wil je trekkende ketting juist op dit punt hebben bij een geveerde fiets, want anders ga je door het trappen je fiets in (of uit) de vering trekken. Je pompt je energie dan dus in de vering in plaats van in vooruitgang. Als je heel gemoedelijk fietst dan heb je hier weinig last van, naar mate je meer doorfietst zal je er meer last van hebben.
Hoe minder de rol belast wordt, hoe minder weerstand dat deze oplevert, dus ik zou me over de weerstand niet zo druk maken.
Voor de Chamsin die ik nu heb had ik een Nazca Cruiser die de achterste kettingrol ontbeerde, en dat was goed te merken. Snel op het vlakke merktje je het goed, bergop was helemaal niet te doen op die fiets.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton