Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DIY opensource fietscomputer voor Velomobiel
#31
^^ dit dus.

Ik ben ook eerst bezig met inladen. Omdat ik nogal een warhoofd ben, kan dat even duren (my bad). Dan de vm van achter het huis over het tuinpad op de oprit slepen, instappen. GPS horloge aanzetten, GPS aanzetten, ... . Als ik nog vóór het inladen even de batterij insteek, is de RPI 10x opgestart eer ik mezelf vastklik en vertrek.

En ik vond net dit:  . Ik bespaar je een klik: 6 seconden tot een grafische omgeving. Ik gok ~4 seconden tot een tty/bash shell. Wie geraakt binnen de 4 seconden van naast de VM tot ingeklikt? Big Grin

Voor mij persoonlijk lijkt netjes aflsuiten eerder een issue dan de boot time. Dat zou ik haast altijd vergeten te doen en zo altijd een filesystem check veroorzaken, wat dan mogelijk weer wel langere boot times zou veroorzaken. Ik zou er dan een aparte mini-UPS batterij op hangen dat de RPI een shutdown start als de main power een minuut lang weg valt of zo. Of misschien beter, dat je op een knop moet duwen om niet na een minuut af te gaan. Stel dat de hoofdbatterij plat gaat, gaat de RPI indien gewenst alsnog verder.

Dan ook nog een mini-antenne door het dak steken en je kan'm over het netwerk beheren, ook al staat'ie in de schuur (tja als er WiFi ontvangst is in de schuur natuurlijk Smile ). Elke keer hij terug binnen komt (bij connectie bepaald SSID) wordt de laatste data automatisch gebackuped naar een device in huis.

Leuke is dan dat je op de RPI meteen influxdb/grafana kan installeren en de gereden data met influx kan bijhouden. Dan ook nog in Home Assistant integreren dat je bijv het batterijniveau kan uitlezen Smile. Oh en een master switch die ook softwarematig te bedienen valt, en dan een speaker erop aansluiten met bewegingsdetector. Als er beweging is binnen bepaalde uren zegt'ie: [video=youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MEuxDgY5Nfc http://[/video] Big Grin Big Grin Big Grin

In de Bülk zou ik hem helemaal achterin installeren zodat de RPI in de uitgaande airflow zit. Ook al gaat dat bakje nooit echt zwaar belast worden, krijgt hij toch ook zijn cooling.

EDIT: formatting video
EDIT2: 2e video ipv dailymotion naar type youtube gezet en werkt de formatting ook.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , JanBurp


Berichten in dit topic
RE: Computer voor Velomobiel - door Hardloper - 14-Jul-2024, 09:39 AM
RE: Computer voor Velomobiel - door JanBurp - 14-Jul-2024, 12:28 PM
RE: Computer voor Velomobiel - door bucovaina - 14-Jul-2024, 04:55 PM
RE: Computer voor Velomobiel - door Merijn - 14-Jul-2024, 07:08 PM
RE: Computer voor Velomobiel - door JanBurp - 15-Jul-2024, 07:46 AM
RE: Computer voor Velomobiel - door Boyd Maduro - 14-Jul-2024, 11:45 PM
RE: DIY opensource fietscomputer voor Velomobiel - door bucovaina - 07-Aug-2024, 08:08 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 64 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Meekleurende brilglazen onder racekap
Jammer dat rac...Frutsel — 12:36 PM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik heb gewoon een zo...qv-tester — 11:53 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Al eens mee ge-exper...Hoekie — 11:51 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik bli...qv-tester — 11:49 AM
DF269 - Verkocht
Ik herken het dubbel...qv-tester — 11:44 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Jammer dat racek...datakneder — 11:43 AM
DF269 - Verkocht
Dank je wel! Het is ...Rikkie — 11:11 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gefeliciteerd Willek...PieterTrapt — 11:07 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 11:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wie 's avonds de baa...PieterTrapt — 10:58 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Jammer dat racekappe...Raymond — 10:11 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik gebruik de kap al...Frutsel — 10:09 AM
Hangplek fotogalerij
Pas op voor ligfiets...De tovenaar — 10:09 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik ben aan het ove...ZoefZoef — 08:17 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik heb meekleurende ...Willeke_IGKT — 11:15 PM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik ben aan het overw...Boyd Maduro — 10:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hahaha wat een prach...365cycle — 10:35 PM