09-Aug-2024, 06:06 PM
Met name voor mijn dagelijkse woon-werk trip (10 km enkel, nu op meestal op roets of UP) wil ik iets snellers. Ik heb lang over een velomobiel zitten twijfelen, maar ben bang dat de nadelen (groot, plek in schuur, plaats op de weg in het drukke Eindhoven, bezweet aankomen) niet opwegen tegen de nadelen (droog zitten, snel, en waarschijnlijk ook leuk). Ook zijn de kosten best wel fors, nieuw is me echt te duur, en tweede hands vaak ook nog een bak geld als je iets nets wilt. Daarom overweeg ik nu een snelle hoge racer.
Ik heb even getwijfeld of ik 1 van de M5 CHRs zou kopen die onlangs op marktplaats stonden, en als ze dichterbij gestaan hadden had ik het misschien nog wel gedaan. Op de M5 CHR na zijn er weinig hoge racers die me kunnen bekoren. De carbon Chamsin, die is ook wel gaaf. Op het Duitse forum heeft ene Roland een erg mooie MBB gebouwd. En natuurlijk de hoge racers van Zockra uit Frankrijk.
Zelf weer eens iets nieuws bouwen is ook wel weer eens leuk, dat heb ik al heeeeel lang niet gedaan. En fors goedkoper, zeker als je de onderdelen van marktplaats haalt. Wat zou het dan worden:
Heeft er iemand nog leuke ideeën om mee te nemen? Wat twijfel dingen:
Ik heb even getwijfeld of ik 1 van de M5 CHRs zou kopen die onlangs op marktplaats stonden, en als ze dichterbij gestaan hadden had ik het misschien nog wel gedaan. Op de M5 CHR na zijn er weinig hoge racers die me kunnen bekoren. De carbon Chamsin, die is ook wel gaaf. Op het Duitse forum heeft ene Roland een erg mooie MBB gebouwd. En natuurlijk de hoge racers van Zockra uit Frankrijk.
Zelf weer eens iets nieuws bouwen is ook wel weer eens leuk, dat heb ik al heeeeel lang niet gedaan. En fors goedkoper, zeker als je de onderdelen van marktplaats haalt. Wat zou het dan worden:
- Carbon (makkelijk werken en veel vrijheid)
- 2x622 wielen, minimaal 28 mm banden (daar kan je tenminste behoorlijke banden voor krijgen
- schijfremmen (want dan kan je ook nog eens eventueel naar 584 wielen, dikkere banden in hetzelfde frame)
- Achterwiel aandrijving. MBB is ook erg leuk, maar veel meer dan twee keer zo veel werk opdat de voorkant zo complex is. Een achterwielaandrijver is weinig meer dan een gebogen balk + gekochte vork
- 1x12 setup (ziet strak uit, ik ga er niet mee de bergen in)
- Vast trapstel (beperkt) verstelbaar zitje
- Zitting integreren met stroomlijn koffer, en dat geheel verschuifbaar op het frame (ik snap niet dat je zo weinig staartpunten ziet)
- Geometrie beetje als M5 CHR, misschien iets steiler balhoofd. Op het Duitse forum stond laatst een door iemand geconstrueerde titanium "Neptune" racer die er goed uit zag. Maar dan moet je wel een bijna rechte vork kunnen vinden
- 1/1/8 balhoofd, niet tapered (want hoe kom je aan een tapered buitenbalhoofdsbuis?). Maart het vinden van een vork wel lastiger
- Kettinglijn zonder veel stuurbeperking (dan maar een rol er in)
- Redelijk vlak, maar niet extreem (want daar helpt die koffer voor)
- Klap tiller stuur
- Fors lichter dan de Flevoracer
- Steekassen 12 mm
- Geen vering, maar wel een beetje buig-soepele achtervork
Heeft er iemand nog leuke ideeën om mee te nemen? Wat twijfel dingen:
- Waar haal ik een goede carbon vork vandaan?
- Schijfremmen ?
- Verstelbaarheid van de zithoek?
- Maximale bandenmaat (hangt ook weer samen met die vork)
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen