Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoge racer / commmuter bouwen: inspiratie en ideeën gezocht
#1
Met name voor mijn dagelijkse woon-werk trip (10 km enkel, nu op meestal op roets of UP) wil ik iets snellers. Ik heb lang over een velomobiel zitten twijfelen, maar ben bang dat de nadelen (groot, plek in schuur, plaats op de weg in het drukke Eindhoven, bezweet aankomen) niet opwegen tegen de nadelen (droog zitten, snel, en waarschijnlijk ook leuk). Ook zijn de kosten best wel fors, nieuw is me echt te duur, en tweede hands vaak ook nog een bak geld als je iets nets wilt. Daarom overweeg ik nu een snelle hoge racer. 

Ik heb even getwijfeld of ik 1 van de M5 CHRs zou kopen die onlangs op marktplaats stonden, en als ze dichterbij gestaan hadden had ik het misschien nog wel gedaan. Op de M5 CHR na zijn er weinig hoge racers die me kunnen bekoren. De carbon Chamsin, die is ook wel gaaf. Op het Duitse forum heeft ene Roland een erg mooie MBB gebouwd. En natuurlijk de hoge racers van Zockra uit Frankrijk.

Zelf weer eens iets nieuws bouwen is ook wel weer eens leuk, dat heb ik al heeeeel lang niet gedaan. En fors goedkoper, zeker als je de onderdelen van marktplaats haalt. Wat zou het dan worden:
  • Carbon (makkelijk werken en veel vrijheid)
  • 2x622 wielen, minimaal 28 mm banden (daar kan je tenminste behoorlijke banden voor krijgen
  • schijfremmen (want dan kan je ook nog eens eventueel naar 584 wielen, dikkere banden in hetzelfde frame)
  • Achterwiel aandrijving. MBB is ook erg leuk, maar veel meer dan twee keer zo veel werk opdat de voorkant zo complex is. Een achterwielaandrijver is weinig meer dan een gebogen balk + gekochte vork
  • 1x12 setup (ziet strak uit, ik ga er niet mee de bergen in)
  • Vast trapstel (beperkt) verstelbaar zitje
  • Zitting integreren met stroomlijn koffer, en dat geheel verschuifbaar op het frame (ik snap niet dat je zo weinig staartpunten ziet)
  • Geometrie beetje als M5 CHR, misschien iets steiler balhoofd. Op het Duitse forum stond laatst een door iemand geconstrueerde titanium "Neptune" racer die er goed uit zag. Maar dan moet je wel een bijna rechte vork kunnen vinden
  • 1/1/8 balhoofd, niet tapered (want hoe kom je aan een tapered buitenbalhoofdsbuis?). Maart het vinden van een vork wel lastiger
  • Kettinglijn zonder veel stuurbeperking (dan maar een rol er in)
  • Redelijk vlak, maar niet extreem (want daar helpt die koffer voor)
  • Klap tiller stuur
  • Fors lichter dan de Flevoracer
  • Steekassen 12 mm
  • Geen vering, maar wel een beetje buig-soepele achtervork
Constructie wordt redelijk rechttoe rechtaan: carbon over schuimkern, uitharden onder vacuum. Voor de koffer/stoel kan ik van de voorkant inclusief stoel en kopie trekken van de Flevoracer koffer en de rest opbouwen uit schuim of balsahout en daarna met carbon erover. Temperen kan ik op mijn werk in een oven op het lab. En als je dat op een uitlijk frame doet komt ie er ook nog eens recht uit.

Heeft er iemand nog leuke ideeën om mee te nemen? Wat twijfel dingen:
  •  Waar haal ik een goede carbon vork vandaan?
  • Schijfremmen ?
  • Verstelbaarheid van de zithoek?
  • Maximale bandenmaat (hangt ook weer samen met die vork)
Snel zal het niet gaan, ik heb maar weinig tijd. Waarschijnlijk een winterproject. Maar de eerste schetsen in CAD (onshape) zal ik eens gaan maken.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Hoge racer / commmuter bouwen: inspiratie en ideeën gezocht - door Merijn - 09-Aug-2024, 06:06 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 24 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
schema conditie opbouwen
Thanks, ga ik eens b...bucovaina — 06:55 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder verm...Arend-Jan — 06:48 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor een Nederlander...bucovaina — 06:28 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...Wim -de roetsende — 06:23 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Welkom op dit forum ...Wim -de roetsende — 06:18 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor mij een hele sl...Wim -de roetsende — 06:12 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Op de Orca zit je le...Chepap — 03:44 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ro...365cycle — 01:34 AM
Ervaringen met de Tuna
Gefeliciteerd met je...Veloquest — 12:54 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dat is een toffe kle...denman1710 — 11:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...365cycle — 11:25 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Een Optima Orca is e...Lopopodium — 10:59 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder vermo...Hardloper — 10:23 PM
schema conditie opbouwen
Zou het niet beter...365cycle — 10:15 PM
schema conditie opbouwen
Als je het werk zo k...Willeke_IGKT — 10:10 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Je kan waarschijnlij...365cycle — 10:08 PM