09-Aug-2024, 10:25 PM
(09-Aug-2024, 10:06 PM)LigZeeuw schreef: 5% is toch wel erg weinig verschil tussen de voorbladen? Ik heb een 52/36 set voor en dat werkt prima, wegrijden op de 36, dan direct naar de 52 schakelen en daar blijven. Alleen als je vaak langzaam moet rijden kan ik me voorstellen dat een kleiner verschil fijn is.
Die 5% was even uit de losse pols, als voorbeeld. Ik heb jarenlang voor met 65/61 gereden (20" achterwiel) en tussen de tandwielen op het kransje zat tussen de 11 en 13 %. Waar 65/61 6,5 procent is. Bij het optrekken dus nooit voor schakelen bij mij. Pas als ik een stabiel tempo heb kan het zijn dat ik voor één keer moet schakelen. Meestal is dat tempo ook wat ik gedurende de hele dag zal fietsen. Dus die dag verder niet voor schakelen. Dat was ooit mijn theoretische idee, en dat blijkt in de praktijk prima bij mij te passen.
P.s. ook vroeger op de wielrenfiets snapte ik 52/42 nooit. Dan was er namelijk een moment dat je dubbel moest schakelen. Ik reed toen rond met 52/48.