Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoge racer / commmuter bouwen: inspiratie en ideeën gezocht
#11
Ik ben heel benieuwd hoe dit project zich gaat ontwikkelen. De te bouwen fiets die je beschrijft komt sterk overeen met de open ligger waar ik af en toe over dagdroom. Ik speel ook met het idee om misschien zelf eens een poging te doen een fiets te bouwen, fietsen zelf bouwen fascineert me wel, ik heb daarmee echter nul komma niks aan ervaring.

Een sterk punt van die titanium Neptune vind ik de kettinglijn waarbij alles boven het voorwiel langs geleid wordt, maar het onderste en bovenste deel elkaar niet kruisen en dus nergens naast elkaar lopen. Ik denk dat de zijdelingse knik waar de kettingdelen langs elkaar lopen over kettingrollen, zoals je bij veel open liggers ziet, de aandrijving iets minder efficient maakt.

Ik heb ook wel eens gelezen over een fiets waarbij de kettingrol voor het trekkende deel van de ketting zodanig gemaakt was dat deze zijdelings mee kon schuiven met de ketting, zodat het trekkende deel van de ketting van bovenaf gezien altijd in een rechte lijn loopt, over de gehele breedte van de cassette. Dat lijkt me ook een verbetering van de efficientie van de aandrijving.

(09-Aug-2024, 06:56 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik adviseer tegen een 1x12 setup. Met een racer is het fijn om altijd precies de juiste versnelling beschikbaar te hebben. Met 1x12 liggen de versnellingen toch verder uit elkaar dan bijvoorbeeld 2x11 of 2x10.
Dit zie ik niet zo, ik rij rond met een 9x 11-28 cassette, voor mij voldoende om tegen de Utrechtse Heuvelrug, of een brug of dijk op te rijden, en om mee op te trekken vanuit stilstand. Handmatig omleggen naar mijn kleine voorblad (oude open ligger zonder voorderailleur) doe ik vrijwel nooit, eigenlijk alleen als ik in het buitenland ben. In de praktijk rij ik dus met 1x9. Met bijvoorbeeld een 12x 11-32 cassette heb je zowel een lichter verzet erbij als een goede fijnmazige set hoge verzetten.

Mijn eigen voorkeur zou zijn dat er banden tot zo'n 40 a 45 millimeter breedte in passen, op mijn Challenge Hurricane vond ik de overstap van 32-406 naar 42-406 Conti Contact Urban een aardige verbetering, wat minder last van slecht wegdek en ietsje sneller. Brede banden geven wat meer luchtweerstand, maar vooral bij hoge snelheden waarvoor je op een open fiets toch al behoorlijk sterk moet zijn, en voor het reduceren van luchtweerstand valt er op andere punten zoals met een goede stroomlijn meer winst te halen, denk ik.

Misschien kun je wel een metaalbewerker vinden die een stuurbuis op maat kan maken, dan kun je gewoon een keuze maken uit het aanbod aan tapered voorvorken en een bijpassend balhoofd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Merijn


Berichten in dit topic
RE: Hoge racer / commmuter bouwen: inspiratie en ideeën gezocht - door Martin van Mourik - 09-Aug-2024, 10:41 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 56 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
schema conditie opbouwen
Thanks, ga ik eens b...bucovaina — 06:55 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder verm...Arend-Jan — 06:48 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor een Nederlander...bucovaina — 06:28 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...Wim -de roetsende — 06:23 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Welkom op dit forum ...Wim -de roetsende — 06:18 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor mij een hele sl...Wim -de roetsende — 06:12 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Op de Orca zit je le...Chepap — 03:44 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ro...365cycle — 01:34 AM
Ervaringen met de Tuna
Gefeliciteerd met je...Veloquest — 12:54 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dat is een toffe kle...denman1710 — 11:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...365cycle — 11:25 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Een Optima Orca is e...Lopopodium — 10:59 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder vermo...Hardloper — 10:23 PM
schema conditie opbouwen
Zou het niet beter...365cycle — 10:15 PM
schema conditie opbouwen
Als je het werk zo k...Willeke_IGKT — 10:10 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Je kan waarschijnlij...365cycle — 10:08 PM