Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoge racer / commmuter bouwen: inspiratie en ideeën gezocht
#13
Dit is nu waarom een forum zo leuk. is. Tips waar ik wat mee kan, of die ik geïnformeerd ter zijde kan schuiven.
Ondanks de goede argumenten blijf ik voorlopig bij 1x12. Bergen is niet het doel van deze fiets, en de enkele keer dat ik de heuvels in zou gaan kan er een wat bredere cassette op.

Kettinglijn is inderdaad een dingetje. Ik ga het eerst maar eens in CAD zetten. Een rol in de teruglopende ketting vlak achter het kettingblad kan inderdaad (zoals Martin al zegt) kruisen van de ketting voorkomen. Ik ben lang (1.9 m) met lange benen, dat maakt het allemaal wat gemakkelijker.

Jeroen, bedankt voor de ideeën over vorken. Het meeste is tapered, dus dat moet het dan maar worden. Ik heb een draaibankje, dus dan neem ik een alu buis voor 1.5 waarin ik aan de bovenkant een vulring tot 1 1/8 zet. Niet heel spannend en dan zijn meteen de lager zittingen strak. Aan de vork zelf wil ik liever niet klooien, het is al werk genoeg. Dat legt dan wel meteen ook de balhoofdshoek vast, voor steil is geen vork te krijgen.

De stoel op de Flevo die ik wil kopiëren is geen Flevo stoeltje. Sterker nog, dat Flevo stoeltje  heb ik ooit geprobeerd en is echt heel beroerd. Leuke van mijn huidige koffer is dat die al 1 geheel is met de stoel, dus ik kan de hele voorkant kopiëren.

[quote="Jeroen S" pid='52098' dateline='1723236969']
Stoel en koffer intergreren lijkt me een strak plan. Ik zou ook het frame weer omhoog buigen zoals op bij de M5. Je hebt naast de voorste ook een 2e hoge bevestiging nodig. Bij een combinatie met de koffer kan de toegankelijkheid van een verstelling lastig worden. Dat buisjes systeem zou kunnen werken, maar ik zou er wel een dwarsverbindertje  in zetten. H in plaats van ll . Je kunt ook de koffer zelf voor de stevigheid, als frame gebruiken. Simon Sanderson ofzo uit GB heeft zo een heel coole lowracer gebouwd waarbij het achterwiel in een hele grote holle koffer vast zit. http://www1.bhpc.org.uk/Constructors/San...anzer.aspx

Of mogelijk met een dragende wielkast erin zoals bij de Milan Sl mk2
[quote]

Ik kan je niet helemaal volgen. Waar ik nu aan denk is een zelfdragende koffer met voldoende stijfheid en een interne rib achter het zitje naar de bodem, die hoef ik dan alleen aan de onderzijde vast te schroeven en kan ik over het frame laten schuiven. Dat is technisch niet moeilijk, alleen de bevestiging is even puzzelen.

De koffer als wielophanging gebruiken is een interessant idee, daar ga ik wel even naar kijken maar ik denk dat dat bij zo'n 50 cm aan zithoogte niet meer echt lekker werkt. De bodem van de koffer komt wel parallel aan het wegdek, dus misschien is het voldoende om de wielkast in de koffer wat naar beneden te laten doorlopen. Nadeel van de geïntegreerde koffer is dat het wel erg stijf wordt, je kan de achtervork niet meer laten "veren". Het scheelt wel fors gewicht denk ik, en is gemakkelijk te bouwen. Het hoofdframe wordt dan heel kort en gaat zoals bij de hoge Raptobike schuiven in/om het achterdeel. Wel een gaaf concept en met mijn lange benen nog wel haalbaar denk ik.
Zij er ergens plaatjes van de details van zo'n Milan MK1?

Stuur en schakelen moet ik nog over nadenken, misschien stel ik dat wel uit, is niet echt bepalend voor het frame. Wel iets tiller-achtigs. Dat heb ik op een M5 shockprooi 451 ooit gehad. Dat stuurde prima, hoewel ik met de fiets nooit echt vrienden ben geworden, ik was niet kapot van allerlei details. Als ik er betaalbaar aan kan komen misschien SRAM ASX draadloos, lijkt me wel mooi. En hoge carbon velgen

Over de gewichtsverdeling heb ik al eerder geschreven, te veel op het achterwiel vind ik niet fijn, wat dat betreft ga ik dicht bij de CHR blijven.

Dank voor alle meedenken. Leuk!
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Hoge racer / commmuter bouwen: inspiratie en ideeën gezocht - door Merijn - 10-Aug-2024, 01:01 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 30 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
schema conditie opbouwen
Thanks, ga ik eens b...bucovaina — 06:55 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder verm...Arend-Jan — 06:48 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor een Nederlander...bucovaina — 06:28 AM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...Wim -de roetsende — 06:23 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Welkom op dit forum ...Wim -de roetsende — 06:18 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Voor mij een hele sl...Wim -de roetsende — 06:12 AM
Optima orca goede beginnersfiets?
Op de Orca zit je le...Chepap — 03:44 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ro...365cycle — 01:34 AM
Ervaringen met de Tuna
Gefeliciteerd met je...Veloquest — 12:54 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dat is een toffe kle...denman1710 — 11:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...365cycle — 11:25 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Een Optima Orca is e...Lopopodium — 10:59 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder vermo...Hardloper — 10:23 PM
schema conditie opbouwen
Zou het niet beter...365cycle — 10:15 PM
schema conditie opbouwen
Als je het werk zo k...Willeke_IGKT — 10:10 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Je kan waarschijnlij...365cycle — 10:08 PM