12-Aug-2024, 02:19 PM
Ik heb ruime ervaring met alle veerverbindingen (en de trein) tussen het vasteland en Groot-Brittannië, de meeste heb ik ook wel eens met een (rechtop) fiets genomen. Ik ben zelf niet zo'n fan van de ferry's vanuit/ naar België en Frankrijk vanwege de drukte en de saaie aan-/ afvoerroute vanuit NL, de langere oversteken zijn wat relaxter en je hoeft minder ver te reizen naar de veerboot (al is dat uiteraard afhankelijk van waar je vandaan komt en naartoe moet). Sinds ik in zuidwest Engeland woon maak ik het meest gebruik van de Harwich – Hoek van Holland verbinding, ik neem altijd de nachtboot. Europoort – Hull is handiger als je bijvoorbeeld in de Midlands of Noord Wales moet zijn, ook als je in één keer over wilt steken naar Ierland is deze ferry ideaal; je steekt 's nachts over naar Engeland, je kunt rusting met de auto of trein naar Holyhead (op het Welshe schiereiland Anglesey) en bent om middernacht in Dublin. Newcastle – IJmuiden was mijn vaste ferry toen ik in Aberdeen (Schotland) woonde; treinverbindingen vanuit Newcastle zijn uitstekend (al laat de kwaliteit van de dienstverlening nogal te wensen over als je verwend bent met de NS). Vroeger (je weet wel, toen alles beter was) zijn er ook een paar jaar ferry's naar Rosyth (Edinburgh, Schotland) geweest vanuit NL (Eemshaven en IJmuiden als ik het me goed herinner), zou mooi zijn als die weer terug zouden komen. Ook een heel aantal andere ferryverbindingen is ondertussen opgeheven, zoals Vlissingen – Sheerness, evenals de ferry's tussen GB en Noorwegen (Aberdeen – Bergen) en Denemarken (Harwich – Esbjerg). De laatsten waren ideaal voor een fietsrondje Noordzee.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane