22-Aug-2024, 08:34 PM
Carbon stof is niet gezond. Het dragen van een maskertje is aan te raden. Nat schuren, met een beetje water erbij helpt ook veel om het stof beperkt te houden. Een machine lijkt me voor zo'n klein stukje wat teveel van het goede.
Beetje opschuren, losse restjes eraf pulken. Het Carbon daar is heel dun, dunner als het karton van een pakje muesli. Dan goed schoonmaken, met spiritus of aceton. Niet met reinigingsmiddelen op benzinebasis. Geen wasbenzine. Dat dan een poosje de tijd geven (10-15 min) om te verdampen en niet meer met je vette vingers aan de plekken komen die je wilt verlijmen.
Epoxy bestaat in heel veel variaties. Dat voert voor hier even te ver. Voor dit soort klusjes is zo'n spuitje met de beide componenten wel het handigste. Kijk even naar de verwerkingstijd, droogtijd, sommigen zijn speciaal voor metaal ofzo. Sommige zijn wel heel erg snel, dat zet je erg onder tijdsdruk en dat komt de kwaliteit meestal niet ten goede. 5- 15 minuten verwerkingstijd lijkt me prima. Dat kneedbare epoxy is voor deze taak niet geschikt.
Sommige spuiten hebben een dubbel tuutje wat het mengen voor je zou moeten doen. Ik sla die meestal over, vooral als de epoxy wat koud en dik is. Temperatuur maakt een groot verschil, denk aan honing. Ik spuit meestal de epoxy op een vlakke ondergrond, de achterkant van de verpakking bijvoorbeeld. Dat dan goed mengen, door roeren. Met een ijslollie stokje bijvoorbeeld. Meestal hebben de twee componenten een net andere kleur. Let erop wat die kleur doet. Ook bij doorzichtige kun je vaak wel een beetje zien of je goed gemend hebt. Vervolgens kun je dat lolliestokje ook gebruiken om het op het beugeltje te smeren. Een klein kwastje kan ook, of je vingers in een nitriel handschoen. Dan het beugeltje weer op de kap drukken. De lijm op de kap smeren kan ook maar dat lijkt me wat lastiger. Het beugeltje voorzien van een mooi aansluitend laagje lijm lijkt me het makkelijkste.
Het vervolgens wat aandrukken helpt. De epoxy is ook glibberig, dus het smeert zo de verkeerde kant op. Let dus op dat het vlak ligt. Het plakt niet gelijk. Een beetje druk is voldoende, beetje gewicht, een paar 100 gram lijkt me zat. De kop van een hamertje erop leggen ofzo. Op letten dat die niet per ongeluk ook wordt vastgeplakt. Eventuele kloddertjes gelijk wegvegen met een doekje, en opletten waar je dat doekje dan laat, want dat wordt dan ook plakkerig.
Kijk ook even hoe lang het moet drogen. Veel van die spuit epoxies zijn redelijk vlot uitgehard. Dat is makkelijk. Dan is het waarschijnlijk nog niet vol belast baar, maar kun je er morgen wel weer mee fietsen en maak je overmorgen het touwtje of kabeltje weer vast.
Als die schroefdraad na het lijmen nog moet werken, stop het schroefje ( of een andere die past) er dan met een klein likje vet in voordat je gaat lijmen. Epoxy pakt niet op vet.
Heb je per ongeluk toch wat epoxy op jezelf geknoeid dan is (schoonmaak) azijn voor thuis een prima middeltje. Ook hier is wasbenzine weer minder geschikt.
Beetje opschuren, losse restjes eraf pulken. Het Carbon daar is heel dun, dunner als het karton van een pakje muesli. Dan goed schoonmaken, met spiritus of aceton. Niet met reinigingsmiddelen op benzinebasis. Geen wasbenzine. Dat dan een poosje de tijd geven (10-15 min) om te verdampen en niet meer met je vette vingers aan de plekken komen die je wilt verlijmen.
Epoxy bestaat in heel veel variaties. Dat voert voor hier even te ver. Voor dit soort klusjes is zo'n spuitje met de beide componenten wel het handigste. Kijk even naar de verwerkingstijd, droogtijd, sommigen zijn speciaal voor metaal ofzo. Sommige zijn wel heel erg snel, dat zet je erg onder tijdsdruk en dat komt de kwaliteit meestal niet ten goede. 5- 15 minuten verwerkingstijd lijkt me prima. Dat kneedbare epoxy is voor deze taak niet geschikt.
Sommige spuiten hebben een dubbel tuutje wat het mengen voor je zou moeten doen. Ik sla die meestal over, vooral als de epoxy wat koud en dik is. Temperatuur maakt een groot verschil, denk aan honing. Ik spuit meestal de epoxy op een vlakke ondergrond, de achterkant van de verpakking bijvoorbeeld. Dat dan goed mengen, door roeren. Met een ijslollie stokje bijvoorbeeld. Meestal hebben de twee componenten een net andere kleur. Let erop wat die kleur doet. Ook bij doorzichtige kun je vaak wel een beetje zien of je goed gemend hebt. Vervolgens kun je dat lolliestokje ook gebruiken om het op het beugeltje te smeren. Een klein kwastje kan ook, of je vingers in een nitriel handschoen. Dan het beugeltje weer op de kap drukken. De lijm op de kap smeren kan ook maar dat lijkt me wat lastiger. Het beugeltje voorzien van een mooi aansluitend laagje lijm lijkt me het makkelijkste.
Het vervolgens wat aandrukken helpt. De epoxy is ook glibberig, dus het smeert zo de verkeerde kant op. Let dus op dat het vlak ligt. Het plakt niet gelijk. Een beetje druk is voldoende, beetje gewicht, een paar 100 gram lijkt me zat. De kop van een hamertje erop leggen ofzo. Op letten dat die niet per ongeluk ook wordt vastgeplakt. Eventuele kloddertjes gelijk wegvegen met een doekje, en opletten waar je dat doekje dan laat, want dat wordt dan ook plakkerig.
Kijk ook even hoe lang het moet drogen. Veel van die spuit epoxies zijn redelijk vlot uitgehard. Dat is makkelijk. Dan is het waarschijnlijk nog niet vol belast baar, maar kun je er morgen wel weer mee fietsen en maak je overmorgen het touwtje of kabeltje weer vast.
Als die schroefdraad na het lijmen nog moet werken, stop het schroefje ( of een andere die past) er dan met een klein likje vet in voordat je gaat lijmen. Epoxy pakt niet op vet.
Heb je per ongeluk toch wat epoxy op jezelf geknoeid dan is (schoonmaak) azijn voor thuis een prima middeltje. Ook hier is wasbenzine weer minder geschikt.