Je kunt een fietsaccu ook gebruiken voor het voeden of opladen van een telefoon, maar...
De fietsaccu is vaak 36 tot 48Volt en de telefoon wordt opgeladen via de USB, dus 5Volt. Het rekensommetje wordt dan met een 48Volt accu 48-5=43. De "omvormer" moet dus 43Volt weg werken en dat kan richting de lucht, dus die 43Volt wordt omgezet in warmte. Beetje zonde. Het is dus veel beter om een USB powerbank te nemen, die is al 5Volt en speciaal gemaakt voor dit soort klussen.
Ideaal zou zijn een regelaar die het op verbruik regelt. De telefoon is 5Volt bij (stel) 1Amp. Het rekensommetje wordt dan 5x1=5Watt. Die 5Watt gedeeld door 48Volt geeft dan voor de fietsaccu een verbruik van ongeveer 100mA, anders geschreven 0,1Amp. Je verstookt zo minder aan de lucht. Verder zal de regelaar ook nog een verbruik hebben. Probleem daarvan is dat dit klaar gespeeld kan worden door de een of andere exoot van een IC (geïntegreerde schakeling). En als je over een paar jaar pech hebt en dat IC geeft er de brui aan, dan zit je met een kastje dat je waarschijnlijk niet meer kunt repareren. Ik zou gaan voor een Garmin met accu die kan worden vervangen door batterijen, maar ja, dat kost weer extra geld en de telefoon heb je waarschijnlijk al.
Ik denk overigens dat de houder voor de telefoon meer problemen geeft, die moet namelijk wel de voedingsaansluiting vrij laten. Verder, maar dat is mijn mening, is dit wel een erg kwetsbare opstelling, beetje verkeerde beweging en je zit tegen die connector aan en zo ontzettend stevig is dat allemaal niet. Dus de kans is groot dat het dan afbreekt.
De fietsaccu is vaak 36 tot 48Volt en de telefoon wordt opgeladen via de USB, dus 5Volt. Het rekensommetje wordt dan met een 48Volt accu 48-5=43. De "omvormer" moet dus 43Volt weg werken en dat kan richting de lucht, dus die 43Volt wordt omgezet in warmte. Beetje zonde. Het is dus veel beter om een USB powerbank te nemen, die is al 5Volt en speciaal gemaakt voor dit soort klussen.
Ideaal zou zijn een regelaar die het op verbruik regelt. De telefoon is 5Volt bij (stel) 1Amp. Het rekensommetje wordt dan 5x1=5Watt. Die 5Watt gedeeld door 48Volt geeft dan voor de fietsaccu een verbruik van ongeveer 100mA, anders geschreven 0,1Amp. Je verstookt zo minder aan de lucht. Verder zal de regelaar ook nog een verbruik hebben. Probleem daarvan is dat dit klaar gespeeld kan worden door de een of andere exoot van een IC (geïntegreerde schakeling). En als je over een paar jaar pech hebt en dat IC geeft er de brui aan, dan zit je met een kastje dat je waarschijnlijk niet meer kunt repareren. Ik zou gaan voor een Garmin met accu die kan worden vervangen door batterijen, maar ja, dat kost weer extra geld en de telefoon heb je waarschijnlijk al.
Ik denk overigens dat de houder voor de telefoon meer problemen geeft, die moet namelijk wel de voedingsaansluiting vrij laten. Verder, maar dat is mijn mening, is dit wel een erg kwetsbare opstelling, beetje verkeerde beweging en je zit tegen die connector aan en zo ontzettend stevig is dat allemaal niet. Dus de kans is groot dat het dan afbreekt.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD