25-Aug-2024, 11:57 AM
Ik juich verbeteringen aan de veiligheid in het algemeen toe. Maar ik heb wel wat bedenkingen bij de Halo.
Ten eerste vraag ik mij af in welke mate het de veiligheid vergroot. Als ik naar het filmpje kijk van de testcrash zie ik dat bij impact de fiets naar beneden gedrukt wordt. Maar aangezien de bestuurder niet in de gordels zit, blijft die gewoon op dezelfde hoogte doorgaan. Bovendien zal de fiets vertragen en ik denk dat het bovenlichaamgewoon door blijft gaan. Ik weet niet hoe breed de halo is t.o.v. mijn hoofd, maar ik denk als ik in de fiets gezeten zou hebben dat mijn hoofd de balk geraakt had, danwel de halo en dat lijkt me net zo onprettig. Ik heb helemaal geen idee wat de beweging van de nek zal doen. Whiplash?
Ik verwacht dat het zeker zal helpen bij 'kleine' botsingen. Maar, op basis van wat ik zie, dat bij levensbedreigende botsingen het effect misschien niet zo groot zal zijn als de mensen denken.
Verder heb ik in het algemeen bedenkingen bij veiligheidsmaatregelen, dat ze vaak niet het gewenste effect in de praktijk hebben. Invoering van de verplichte airbags in auto's zou moeten leiden tot minder ernstige gewonden. Maar er is een grote kans dat mensen, wetende dat er airbags zijn, roekelozer gaan rijden, wat het positieve effect tenietdoet.
Ten eerste vraag ik mij af in welke mate het de veiligheid vergroot. Als ik naar het filmpje kijk van de testcrash zie ik dat bij impact de fiets naar beneden gedrukt wordt. Maar aangezien de bestuurder niet in de gordels zit, blijft die gewoon op dezelfde hoogte doorgaan. Bovendien zal de fiets vertragen en ik denk dat het bovenlichaamgewoon door blijft gaan. Ik weet niet hoe breed de halo is t.o.v. mijn hoofd, maar ik denk als ik in de fiets gezeten zou hebben dat mijn hoofd de balk geraakt had, danwel de halo en dat lijkt me net zo onprettig. Ik heb helemaal geen idee wat de beweging van de nek zal doen. Whiplash?
Ik verwacht dat het zeker zal helpen bij 'kleine' botsingen. Maar, op basis van wat ik zie, dat bij levensbedreigende botsingen het effect misschien niet zo groot zal zijn als de mensen denken.
Verder heb ik in het algemeen bedenkingen bij veiligheidsmaatregelen, dat ze vaak niet het gewenste effect in de praktijk hebben. Invoering van de verplichte airbags in auto's zou moeten leiden tot minder ernstige gewonden. Maar er is een grote kans dat mensen, wetende dat er airbags zijn, roekelozer gaan rijden, wat het positieve effect tenietdoet.