29-Aug-2024, 09:32 PM
Fysica alert.
Op het crankstel heb je 63,7 Nm koppel bij 75 rpm en 500 W. De mountain drive laat het uitgaande ketting wiel 2.5 x langzamer draaien, dus op het uitgaande ketting wiel heb je nog steeds 500 W, bij 159 Nm en 30 rpm.
Maar wat de Rohloff ziet wordt bepaald door de verhouding ketting wiel/ Sprocket. Bij ( om gemakkelijk te rekenen) 60 tanden voor en 15tanden achter, is het ingaande toerental van de Rohlof 4x zo hoog, en het koppel 4 keer zo laag. Dus wederom 500 W, bij 120 rpm en pakweg 40 Nm. De Rohloff zelf maakt daar op de uitgaande as weer een hoger koppel bij een lager toerental van, ten minste als je de berg op gaat of op trekt.
Op het crankstel heb je 63,7 Nm koppel bij 75 rpm en 500 W. De mountain drive laat het uitgaande ketting wiel 2.5 x langzamer draaien, dus op het uitgaande ketting wiel heb je nog steeds 500 W, bij 159 Nm en 30 rpm.
Maar wat de Rohloff ziet wordt bepaald door de verhouding ketting wiel/ Sprocket. Bij ( om gemakkelijk te rekenen) 60 tanden voor en 15tanden achter, is het ingaande toerental van de Rohlof 4x zo hoog, en het koppel 4 keer zo laag. Dus wederom 500 W, bij 120 rpm en pakweg 40 Nm. De Rohloff zelf maakt daar op de uitgaande as weer een hoger koppel bij een lager toerental van, ten minste als je de berg op gaat of op trekt.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen