Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voor fietsers: Nederland is beter dan Engeland
#1
Terug van een vakantie in Engeland (Devon en Cotswolds). Een schitterend wandelland, want overal lopen wandelpaden (public footpaths en public bridlepaths) en er is bijna overal recht van overpad, dus je mag vrijwel ieder weiland door. Maar voor fietsers is het niet best

- er zijn bijna geen fietspaden.
- de wegen zijn zeer smal. Ik heb veel in Europa gereist, maar nergens zulke smalle wegen gezien. In NL, B, LU, DK, D, A, CH, I, SI, CZ, ES, P, F, GR -- overal zijn de wegen breder dan in Engeland. Op veel wegen heeft een auto al een probleem als er een tegenligger aankomt, dan moet je al de heg insturen, of een stukje achteruit gaan.
- bermen bestaan niet in Engeland. Hagen wel. Die zijn gemiddeld een meter of 4 hoog, en staan dus direct naast het asfalt.
- de wegen zijn bochtig, je hebt geen overzicht

Kortom: als fietser ben je zeer kwetsbaar in Engeland. Je rijdt op smalle, onoverzichtelijke wegen. Er is geen enkele uitwijkmogelijkheid, want in Engeland doen ze niet aan bermen. Een bijkomend nadeel van de hagen is dat je niks ziet van het (vaak prachtige) landschap: je rijdt in een groene tunnel.

Het wekt dus geen verbazing dat je nauwelijks fietsers ziet. En doodenkele keer zie je een waaghals op een racefiets. Die hebben 24 uur per dag knipperende achterlichten aan, lampen op de fietshelm, enzovoorts. Achter zo'n fietser hangt dan meestal een sliert auto's, die wachten tot ze hem/haar kunnen passeren.
Merkwaardig genoeg is de situatie in steden beter. Daar groeien geen heggen Big Grin dus je hebt er meer uitzicht. En daar is uitwijkmogelijkheid, in de vorm van trottoirs. Ook deze zijn meestal erg smal, maar iets is beter dan niets. In studentensteden als Oxford zie je dus wél fietsers.

Kortom: hou je van wandelen dan is Engeland een fijn land. Wil je fietsen, ga dan naar ergens anders heen. Elke andere bestemming is beter! En wat een genoegen om in een land te leven met wegen van normale breedte, mét overzicht, mét bermen en vaak zelfs met fietspaden! Leve Nederland en België!

(Edit: die hagen zijn beroerd voor fietsers, maar wél een zegen voor het dierenleven, zoals insecten, vogels, vleermuizen, vossen en eekhoorns. Ik ben vóór meer heggen en hagen! Maar niet pál naast de weg!)

(Benieuwd of Melle nog in de discussie springt, hij woont in GB en heeft er dus vele meer kijk op dan ik, bovenstaande is MIJN indruk na 2,5 week vakantie)

Dit geeft, zonder overdrijven, een goed beeld van de wegen in Engeland:

[Afbeelding: A_Very_Narrow_Road_-_geograph.org.uk_-_215950.jpg]
[Afbeelding: gower-uk-august-15-2019-260nw-1485641384.jpg]
[Afbeelding: Y1Q8PCSC7897T8KP8IY]
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Voor fietsers: Nederland is beter dan Engeland - door PieterTrapt - 30-Aug-2024, 03:34 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM