31-Aug-2024, 12:17 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Aug-2024, 12:30 PM door Wim -de roetsende.)
(31-Aug-2024, 12:05 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik zie rijden op een lig trike als zeer verwant met rijden op een ligfiets.
Het is de positie van de trappers ten opzichte van de plek waar je zit wat het een ligfiets maakt, niet de hoek die je rug maakt ten opzichte van de grond.
De beleving op een 3- of 4-wieler vind ik zo afwijkend dat ik het dus niet echt meer vind lijken op fietsen.
Maar goed, dit is mijn mening.
Bij fietsen hoort wat mij betreft dus echt dat gevoel van evenwicht.
De tweede opmerking hierboven vind ik interessant.
De UCI (of was het een andere groepering) heeft tenslotte nooit de ligfiets uitgesloten van deelname aan wedstrijden.
Ze hebben de eisen aan de fiets aangepast. Het crankstel mocht nog maar een x-aantal centimeters voor het zadel uitsteken. Het aantal weet ik niet meer, maar het zijn er zo weinig dat iedere ligfietsachtige niet voldoet aan de regels.
De argumenten tot nu toe:
- De enkelsporige/tweewieler is de enige echte ligfiets, omdat in andere talen dit ook de enige is die fiets/tweewieler wordt genoemd.
- Fietsen wordt bepaald door de beweging. [Dan zou roeifietsen geen fietsen meer zijn en daar ben ik het uiteraard niet mee eens ]
- Van Raams en de Relaxx worden als zitfiets aangeduid en dit zijn dus geen ligfietsen.
- Vlak liggend is het enige echte ligfietsen. Dan wordt dus de zit-/lighoek bepalend. Idem hierboven eigenlijk.
- Ligfietsen gaat om de houding van de fietser. Dit is dus al de 3e keer dat deze genoemd wordt.
- De positie van de trappers ten opzichte van de zitpositie. Dit argument wordt eigenlijk bevestigd door de 'uitsluiting' van het UCI.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler