31-Aug-2024, 02:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Aug-2024, 02:05 PM door Tijanus.)
(31-Aug-2024, 12:17 PM)Wim -de roetsende schreef: De tweede opmerking hierboven vind ik interessant.
De UCI (of was het een andere groepering) heeft tenslotte nooit de ligfiets uitgesloten van deelname aan wedstrijden.
Ze hebben de eisen aan de fiets aangepast. Het crankstel mocht nog maar een x-aantal centimeters voor het zadel uitsteken. Het aantal weet ik niet meer, maar het zijn er zo weinig dat iedere ligfietsachtige niet voldoet aan de regels.
Het was de UCi, in 1934, toen ze werden gesteld voor het dilemma te moeten kiezen tussen twee in dat jaar gereden werelduurrecords. Beide zouden ze de eerste verbetering (kunnen) zijn sinds 1913, dus op zich al bijzonder genoeg. Maar één ervan was op een ligfiets (meneer Fauré), en een ander op een 'normale' racefiets (meneer Richard).
Per stemming werd bepaald:
They then voted to recognize the (upright) record of Maurice Richard.
Immediately thereafter the [new] definition of what constituted a sport bicycle was accepted by a 58-to-46 vote.
The following rules would be in effect in UCI sanctioned racing from that point in history on:
The bottom bracket had to be between 24 and 30 centimeters above the ground.
The front of the saddle could only be 12 centimeters behind the bottom bracket.
The distance from the bottom bracket to the axle of the front wheel had to be between 58 and 75 centimeters.
Met velomobiel-achtige aerodynamische optimalisaties (neuskegels en staarten) was al eerder geëxperimenteerd, met de nodige ongelukken, deze waren al verboden in 1914.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'