03-Sep-2024, 03:58 PM
(02-Sep-2024, 09:08 PM)Tijanus schreef: Het is inderdaad wel ietwat zorgwekkend dat dit nu plotseling een dermate urgent probleem gemaakt wordt dat het nieuwe wetgeving zou vereisen, terwijl de fabrieksmatig illegale Vanmoofs jarenlang ongemoeid zijn gelaten.Het grote verschil is dat VanMoof op zich geen slechte fietsen bouwde. De elektronica was soms wat nuttig maar ze stuurden en remden gewoon goed. Daarnaast was het vermogen van de motor op zich beperkt; onder ongunstige omstandigheden reed een voormalig opdrachtgever ook geen 32 km/h meer (in US-modus), maar liet de tegenwind niet meer dan 26-27 km/h toe.
Mijn eigen bakfiets is voorzien van de motor die ook op een aantal fatbikes zit, van Bafang. Ik heb 'm begrensd op snelheid, niet op koppel; dit om de simpele reden dat ik de bakfiets vol met kattengrit en kind ook de heuvel over wil kunnen trappen (in de hoogste stand - als ik 'm al gebruik staat ie daar meestal niet). Ik heb één keer een testritje gemaakt zonder snelheidsbegrenzer; het ding zoeft ondanks de enorme huif zelfs met een zuchtje tegenwind tot over de 45 km/h door.
Een Fatbike met deze motor is niets meer of minder dan een speed pedelec zonder typegoedkeuring. Toen ik nog een mini-365cycle was hadden we hier goedkoop geproduceerde Chinese BMXjes die onder allerlei omstandigheden door midden braken etc. Dat gebeurde ook bij kinderen, maar dan wel op snelheden tot misschien 15 km/h. Als dat soort kwaliteit fietsjes nu ineens gemotoriseerd is en 45+ km/h kan zijn de zorgen terecht. De oplossing alleen niet, en het gebrek aan aandacht voor het grootste gevaar op de weg evenmin.
Enkel om nostalgische redenen geplaatst:
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.