Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
#16
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De regels die we voor bromfietsen hadden waren best logisch:
- een maximaal motorvermogen (bij benzinemotoren vertaald in maximaal 50cc cilinderinhoud), omdat te veel vermogen bij jongere berijders té verleidelijk is.
Ook bij verbrandingsmotoren is een maximaal motorvermogen vastgesteld: 4 kilowatt, net als voor de speed pedelec. Meting is gelijk aan bij zware motorvoertuigen, netto vermogen aan de krukas dus.

(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom
En een maximale topsnelheid, waar eigenlijk alleen bij bromfietsen op gehandhaafd wordt.
Veel snorscooters kunnen standaard 35 km/h of sneller.

(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: Bij elektrische fietsen, inclusief Fatbikes, werkt het op papier zó:
- een maximaal motorvermogen (maar wordt nooit gecontroleerd)
Dat maximale motorvermogen is bij elektrische lichte voertuigen onduidelijk gedefinieerd. Nergens staat of het vermogen aan het achterwiel betreft, of juist aan de uitgaande as, of zelfs het opgenomen vermogen uit de accu. Navraag van fabrikanten hierover heeft niets opgeleverd. Gevolg is dus dat zelfs elektrische fietsen van gerenommeerde merken vaak flink meer vermogen leveren dan eigenlijk mag. Een oude Strömer pedelec (zonder speed) trekt net zo snel op als z'n "broertje" met kenteken, maar stopt gewoon wat eerder.
 
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom (maar wordt nooit gecontroleerd)
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat (deze eisen zijn er voor de elektrische fiets niet, heel vreemd)
De elektrische fiets was eigenlijk al een prutsconstruct. Een spartamet moet wel verzekerd zijn, maar is langzamer dan veel E-bikes.

(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.
Maximumsnelheid en maximumvermogen zijn beide moeilijk vast te stellen. De rollenbank test alleen hoe snel het wiel wil draaien, zeker voor een niet begrensde bromfiets met een beperkt vermogen is dat een probleem.
Minimumleeftijd vind ik een mooi doel. Een jong kind moet mijns inziens gewoon zelf kunnen trappen, uitzonderingen daargelaten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat? - door 365cycle - 04-Sep-2024, 10:29 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 119 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM
Parkeerhoes voor Quest XS
Omdat mn QuestXS een...ZoefZoef — 06:11 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Ik heb nog nooit...ZoefZoef — 06:07 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Nou, dat viel dus te...Roepers — 05:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er ...ZoefZoef — 05:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een carbon stoel k...365cycle — 05:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er to...365cycle — 05:23 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Van ligfietsen ken i...bucovaina — 04:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...datakneder — 03:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer is...Lopopodium — 02:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik een kwar...datakneder — 02:43 PM
hurricane brake studs
Als je 't wil tig-la...martinus — 02:36 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard...Boyd Maduro — 02:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat de inschrij...Boyd Maduro — 02:16 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard g...martinus — 02:16 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel i...ZoefZoef — 02:12 PM