04-Sep-2024, 10:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-Sep-2024, 10:37 AM door 365cycle.)
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De regels die we voor bromfietsen hadden waren best logisch:Ook bij verbrandingsmotoren is een maximaal motorvermogen vastgesteld: 4 kilowatt, net als voor de speed pedelec. Meting is gelijk aan bij zware motorvoertuigen, netto vermogen aan de krukas dus.
- een maximaal motorvermogen (bij benzinemotoren vertaald in maximaal 50cc cilinderinhoud), omdat te veel vermogen bij jongere berijders té verleidelijk is.
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde komEn een maximale topsnelheid, waar eigenlijk alleen bij bromfietsen op gehandhaafd wordt.
Veel snorscooters kunnen standaard 35 km/h of sneller.
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: Bij elektrische fietsen, inclusief Fatbikes, werkt het op papier zó:Dat maximale motorvermogen is bij elektrische lichte voertuigen onduidelijk gedefinieerd. Nergens staat of het vermogen aan het achterwiel betreft, of juist aan de uitgaande as, of zelfs het opgenomen vermogen uit de accu. Navraag van fabrikanten hierover heeft niets opgeleverd. Gevolg is dus dat zelfs elektrische fietsen van gerenommeerde merken vaak flink meer vermogen leveren dan eigenlijk mag. Een oude Strömer pedelec (zonder speed) trekt net zo snel op als z'n "broertje" met kenteken, maar stopt gewoon wat eerder.
- een maximaal motorvermogen (maar wordt nooit gecontroleerd)
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: - een maximaal toegestane snelheid binnen- en buiten de bebouwde kom (maar wordt nooit gecontroleerd)De elektrische fiets was eigenlijk al een prutsconstruct. Een spartamet moet wel verzekerd zijn, maar is langzamer dan veel E-bikes.
- eisen aan de berijder: minimumleeftijd, al dan niet helmplicht, al dan niet een certificaat (deze eisen zijn er voor de elektrische fiets niet, heel vreemd)
(03-Sep-2024, 06:04 PM)PieterTrapt schreef: De oplossing ligt volgens mij dan voor de hand:Maximumsnelheid en maximumvermogen zijn beide moeilijk vast te stellen. De rollenbank test alleen hoe snel het wiel wil draaien, zeker voor een niet begrensde bromfiets met een beperkt vermogen is dat een probleem.
- ga controleren op het maximum vermogen van de motor
- ga controleren op het maximum snelheid
- als dat nog niet genoeg is, voer dan aanvullend een minimumleeftijd en/of certificaatplicht en/of helmplicht in.
Minimumleeftijd vind ik een mooi doel. Een jong kind moet mijns inziens gewoon zelf kunnen trappen, uitzonderingen daargelaten.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.