Op de familiebedrijven in het Westland lagen vele meters Westlands smalspoor, Circa 73 cm breed. Met bochten, wissels en draaischijven. Wissels om de lorries te rangeren. Alles op handkracht.
Vrachtwagens steenkool moesten op mijn familiebedrijf 120 meter over het spoor en met kruiwagens in de kolenkelder worden gereden. Allemaal handkracht. Toen totaal 300 spoor op het familiebedrijf.
De wielbasis was kort gehouden om gemakkelijke over de wissels te rijden, maar met laden moest meer rekening houden om de lorrie niet te laten kiepen.
Elk jaar de naven smeren en om de zoveel jaar werd het spoor gelicht, waterpas gelegd en met lasplaten weer aan elkaar geschroefd. Allemaal handkracht. Zelfs toe het spoor werd opgedoekt en voor de laatste keer op diezelfde lorrie werd geladen voor afvoer als schroot. Was blij toen die tijd.
Het rolde licht, maar het materiaal was zwaar overbemeten. Alles zonder rem erop. Het lijkt me niet fijn fietsen. Geef mij maar een VM
Vrachtwagens steenkool moesten op mijn familiebedrijf 120 meter over het spoor en met kruiwagens in de kolenkelder worden gereden. Allemaal handkracht. Toen totaal 300 spoor op het familiebedrijf.
De wielbasis was kort gehouden om gemakkelijke over de wissels te rijden, maar met laden moest meer rekening houden om de lorrie niet te laten kiepen.
Elk jaar de naven smeren en om de zoveel jaar werd het spoor gelicht, waterpas gelegd en met lasplaten weer aan elkaar geschroefd. Allemaal handkracht. Zelfs toe het spoor werd opgedoekt en voor de laatste keer op diezelfde lorrie werd geladen voor afvoer als schroot. Was blij toen die tijd.
Het rolde licht, maar het materiaal was zwaar overbemeten. Alles zonder rem erop. Het lijkt me niet fijn fietsen. Geef mij maar een VM