11-Oct-2018, 08:14 AM
Een rail-ligfiets is prima te maken. Als de constructie licht genoeg is kun je redelijk snel op gang komen. De rolweerstand is veel geringer dan die van een luchtband. Op een wielstel, twee stalen wielen op een starre as, draaien de wielen precies even snel. De metalen wielen zijn kegelvormig en zelf centrerend tussen de rails. In een bocht gaat het buitenste wiel een grotere omtrek draaien en het binnenste wiel een kleinere. Hoe smaller het spoor, hoe krapper je de bochten kunt leggen.
Het regelmatig waterpas leggen van het spoor was van groot belang voor het zelfcentrerend effect van het wielstel. Anders schoven de wielen met de wielflens tegen de zijkant van de rail en duwde je je een hartvergroting. Als de lorrie zwaar beladen was, soms meer dan 2.000 kg , dan smeerde je in bochten en wissels olie op de rails. Voor het op gang brengen had je soms hulp nodig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuureffec...de_spooras
Het regelmatig waterpas leggen van het spoor was van groot belang voor het zelfcentrerend effect van het wielstel. Anders schoven de wielen met de wielflens tegen de zijkant van de rail en duwde je je een hartvergroting. Als de lorrie zwaar beladen was, soms meer dan 2.000 kg , dan smeerde je in bochten en wissels olie op de rails. Voor het op gang brengen had je soms hulp nodig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuureffec...de_spooras