Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
#59
(11-Sep-2024, 10:50 AM)Hardloper schreef: Neem nu partydrugs wat ook door voornamelijk de jeugd als afnemer heeft. Zo gauw ze beschrijven molecuul combinatie Xa5p7 mag niet meer. Dan maken ze de variant Xa4p6 ofzo. Tada niet meer illegaal.
Dat is een aanname die maar voor een deel waar is; drugs op lijst I van de Opiumwet zijn illegaal, en daardoor vaak fors duurder dan drugs die daar niet op staan. De jeugd komt daardoor sneller bij designer drugs uit: veel goedkoper, meer risico, maar volgens mij nog altijd een kleinere markt dan de "standaard partydrugs". 
In een bedrijfssector waar ik eerder behoorlijk wat klanten had voor mijn softwareproduct zijn bepaalde vormen van synthetische motivatie behoorlijk populair. Waarom weet ik niet precies, maar ik heb het letterlijk bij meerdere bedrijven meegemaakt dat ik op de wc iemand uit het commerciële team even z'n neus zag/hoorde poederen. 
Daarnaast ben ik ook nog wel regelmatig in het uitgaanscircuit te vinden, op verschillende manieren (ik houd van elektronische muziek en drink ook graag een speciaalbiertje, maar dans bijvoorbeeld ook tango).
Vroeger hing ik ook wel veel op illegale feestjes rond; je krijgt dan een neus ( Big Grin ) voor mensen die hun drugsgebruik proberen te camoufleren. 
Anyway, TL;DR: Punt van m'n verhaal is dat het me binnen al die kringen echt verbaast hoe ontzettend veel ogenschijnlijk verantwoordelijke volwassenen er verboden verdovende middelen gebruiken.
Behalve dat de productie niet gereguleerd is en het dus altijd gevaarlijker is van mij overigens geen waardeoordeel, zelfs niet over het feit dat criminelen er geld mee verdienen. Of je nou een emmer bier wegwerkt of een paar witte strepen, in beide gevallen gebruik je harddrugs die zwaar verslavend kunnen zijn en slecht voor je gezondheid. 

(11-Sep-2024, 10:50 AM)Hardloper schreef: Dus wanneer je de banden maat neemt als parameter voor een fatbike, dan gaan ze er net eronder zitten. Ga je iets anders beschrijven, dan gaan ze het product zo aanpassen dat het net geen fatbike meer is.
Eens, en dat is de reden dat die laatste zin hierboven niet helemaal af was: er zal altijd een waterbedeffect optreden. De drooglegging in de VS is hiervoor een goed voorbeeld. De snorscooter was al een raar apparaat hier, volgens mij zijn we één van de twee landen waarbij een extreem geknepen brommer zonder helmplicht gereden kon worden. Dat het in de praktijk vaak niet eens lukte om die brommer zó ver te knijpen (25 km/h + veiligheidsmarge) werd door de vingers gezien, evenals het feit dat veel snorscooters dankzij wat prutsen in de praktijk ook 40-45 km/h konden.
We hebben nu een helmplicht op de snorfiets, eerst was daardoor de Van Moof in opkomst (vooral in Haarlem en Het Gooi dan he Wink ) en uiteindelijk is het de fatbike geworden.

Als je het mij vraagt: trek een duidelijke lijn, en dat is een leeftijdsgrens. Enige waar ik verder nog wel voor te porren zou zijn is een verplichte beperkte typegoedkeuring voor alle fietsachtigen met een (hulp-)motor. Dit maakt het verkopen van een ondeugdelijk product iets lastiger.

(11-Sep-2024, 10:50 AM)Hardloper schreef: Ik heb hier weleens gehad over iemand die een speedelec heeft die ik ken, die heeft hem ondertussen ingeruild voor een E-Bike. Die E-Bike is zo gebouwd met alle componenten en frame etc, dat het zo met aanpassingen toegelaten kan worden als speedelec. Deze heeft alleen geen grote banden. Maar zo gauw de banden maat het probleem gaan vormen om niet als fatbike te worden bestempeld. Dan gaat de rijke jeugd op deze E-Bikes rijden en gaan ze die opvoeren (De Ebike kost meer dan x Fatbikes samen). Het grote probleem is denk ik, de jeugd wil gewoon geen helm op en ze willen veel sneller vooruit op veel minder energie. Dus in die zin zou de ligfiets meer jeugd moeten kunnen trekken.
Dit zie je nu al, en je kan de jeugd de schuld geven maar ook hier doen volwassenen net zo hard mee; we camoufleren het hooguit iets beter. 

Er zijn hier in de wijk behoorlijk wat mensen met een Strömer op kenteken, voor de woon-werkritten door de week. In het weekend is het kenteken daar dan ineens even vanaf. Ze rijden dan minder snel, maar nog altijd 30 ofzo, zonder helm.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Tijanus


Berichten in dit topic
RE: Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat? - door 365cycle - 11-Sep-2024, 03:38 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 87 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Parkeerhoes voor Quest XS
Omdat mn QuestXS een...ZoefZoef — 06:11 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Ik heb nog nooit...ZoefZoef — 06:07 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Nou, dat viel dus te...Roepers — 05:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er ...ZoefZoef — 05:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een carbon stoel k...365cycle — 05:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er to...365cycle — 05:23 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Van ligfietsen ken i...bucovaina — 04:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...datakneder — 03:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer is...Lopopodium — 02:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik een kwar...datakneder — 02:43 PM
hurricane brake studs
Als je 't wil tig-la...martinus — 02:36 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard...Boyd Maduro — 02:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat de inschrij...Boyd Maduro — 02:16 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard g...martinus — 02:16 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel i...ZoefZoef — 02:12 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel is ...Raymond — 01:57 PM
Bandenkeuze QuestXS
Ik had GoCycles ...Boyd Maduro — 01:43 PM