Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
#68
(12-Sep-2024, 03:21 PM)Roepers schreef: Hier het bericht van ILT zelf. Het lijkt erop dat duidelijk was dat deze fatbikes als fietsen zouden worden verkocht terwijl het feitelijk bromfietsen waren.
Uiteraard, maar toon het maar eens aan... 

ILT schreef:Het is een bromfiets als de fatbike één of meer van de volgende zaken kan:
  • Harder gaat dan 25 kilometer per uur. Bijvoorbeeld omdat de gebruiker of de aanbieder heel gemakkelijk zelf de snelheid kan verhogen naar boven de 25 kilometer per uur. Dit kan onder andere door het intoetsen van een code in een menu. Hierdoor wordt een hogere snelheid vrijgegeven en stopt de trapondersteuning niet bij 25 kilometer per uur.
  • Een vermogen heeft van meer dan 250 Watt.
  • Zonder te trappen harder gaat dan 6 kilometer per uur. Bijvoorbeeld door middel van een gashendel.
  • Harder gaat dan 25 kilometer per uur -> een softwarematige begrenzer is gewoon toegestaan. Doet Strömer bijvoorbeeld ook, hun vroegere gewone pedelecs zijn lang uitgerust met dezelfde motor als de speed pedelecs. De aansturing wijkt af. Zelfde geldt voor VanMoof, die fietsen kunnen met een software-aanpassing nog steeds 32 km/h (het is alleen geen simpele instelling meer) 
  • "Heel gemakkelijk zelf de snelheid kan verhogen" -> hoe makkelijk het moet/mag zijn is volgens mij nergens gedefinieerd in de wet.
  • "Een vermogen heeft van meer dan 250 watt" -> dat heeft bijna iedere E-bike, behalve de veel te trage. Even copy paste: Het legaal maken door softwarematig te begrenzen is bijna de enige mogelijkheid; een motor die "maximaal 250W" levert bestaat niet. Een motor die een interne weerstand heeft waardoor er bij 24V ongeveer 250W uitkomt bestaat wél, maar zolang die motor niet stuk gaat als je er 48V op zet, kan je 'm met een ander accutje zomaar 1000W laten leveren.
    Een accu "is" niet 24V. De spanning op één volle Li-Ion cel is 4,2-4,35V, leeg is ~3,0V. Een accu bestaat uit meerdere cellen in serie, en het moment dat de spanning 24V is dus een momentopname als de accu x % vol is. Vrijwel alle e-bikes hebben dus softwarematige aansturing nodig om legaal te zijn. 
    Kleine aanvulling: zou de E-bike met een volle accu exact 250W leveren, dan blijft daar met een bijna lege accu minder dan 150W van over. 
  • "Zonder te trappen harder gaat dan 6 kilometer per uur" -> lukt ook met iedere E-bike met een kleine aanpassing. Trapsensor op het achterwiel monteren et voila. 
Al deze dingen zijn vrij eenvoudig te omzeilen, en net als die 70cc cilinders, sportuitlaten etcetera ook nog eens gewoon toegestaan voor gebruik buiten de openbare weg...

...dus ik blijf benieuwd welke juridische grondslag de ILT gebruikt heeft. Zou het namelijk enorm zonde vinden als deze leverancier gaat procederen en daarna op onze kosten z'n hele voorraad weer in ontvangst mag nemen + een schadevergoeding toegediend krijgt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat? - door 365cycle - 12-Sep-2024, 03:51 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 117 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM
Parkeerhoes voor Quest XS
Omdat mn QuestXS een...ZoefZoef — 06:11 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Ik heb nog nooit...ZoefZoef — 06:07 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Nou, dat viel dus te...Roepers — 05:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er ...ZoefZoef — 05:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een carbon stoel k...365cycle — 05:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er to...365cycle — 05:23 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Van ligfietsen ken i...bucovaina — 04:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...datakneder — 03:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer is...Lopopodium — 02:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik een kwar...datakneder — 02:43 PM
hurricane brake studs
Als je 't wil tig-la...martinus — 02:36 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard...Boyd Maduro — 02:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat de inschrij...Boyd Maduro — 02:16 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard g...martinus — 02:16 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel i...ZoefZoef — 02:12 PM