13-Sep-2024, 12:24 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Sep-2024, 12:48 AM door 365cycle.
Edit Reason: meer info, quotes uit Europese verordening.
)
(12-Sep-2024, 11:29 PM)Joop99 schreef: Hmm, je gebruikt het verkeerde ic.Explain?
(12-Sep-2024, 11:29 PM)Joop99 schreef: Verder is de wet maximaal 250 Watt, het zal ze een rotzorg zijn of dat gehaald wordt bij 24 Volt of 36 Volt of 48 Volt. Zolang het maar maximaal 250 Watt is.250W opgenomen vermogen? Vermogen aan het achterwiel? Vermogen aan de as van de motor? Vermogen op het stickertje dat op de motor geplakt zit? Zelfs dat is niet duidelijk gedefinieerd, terwijl het dat voor een motor in een motorvoertuig wél is. En mag die 250W dan het maximale zijn dat geleverd kan worden met een volle accu? Of moet dat bij nominale spanning, en mag het er met een volle accu boven zitten?
(12-Sep-2024, 11:29 PM)Joop99 schreef: De fietsen zijn niet gekeurd, hebben dus geen goedkeuring voor de openbare weg.Klopt. Geen enkele gewone fiets of E-bike is gekeurd voor de openbare weg.
Het is niet voor niets dat onze ligfietsen en E-bikes wel probleemloos geleverd kunnen worden met E-assist, maar vrijwel nooit als speed pedelec met een kenteken; voor het kleine aantal fietsen dat in onze markt gebouwd worden is een typegoedkeuring te kostbaar. Wat nu gebouwd wordt is naar eigen inzicht van de fabrikanten.
(12-Sep-2024, 11:29 PM)Joop99 schreef: Verder schijnt de constructie niet te deugen dat je daarmee ook bij 50km/u nog veilig kunt rijden. De remmen zijn niet berekend op die snelheid. Laten we nou een alleraardigste wet hebben waar dat allemaal tot in de treuren is beschreven, dus die fietsen voldoen niet op een aantal punten aan de wet en mogen daarom niet de openbare weg op.Welke wet hebben we dan waarin dat allemaal tot in den treure is beschreven?
We hebben Europese verordening 168/2013, die o.a. voertuigcategorieën L1e-A en L1e-B omschrijft.
Expliciet uitgesloten zijn alle voertuigen die minder dan 250W motorvermogen leveren, met een gashendel maximaal 6 km/h halen en terwijl er getrapt wordt een topsnelheid van minder dan 25 km/h halen:
Ev 168/2013 schreef:2. Deze verordening is niet van toepassing op:
[...]
h) fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;
Gevolg is dat hóe die voertuigen maximaal 250W motorvermogen mogen leveren (m.a.w. hoe ze begrensd zijn) in die verordening niet omschreven is, net als dat er niet staat aan welke eisen de remmen van voertuigen die expliciet uitgesloten zijn moeten voldoen. Maar waar staat het dan wel?
Sterker nog: Zelfs bij voertuigen mét een typegoedkeuring is de manier van begrenzen onduidelijk. Twee voorbeelden:
- In de tijd dat ik bromscooters nog leuk vond reed ik een 50cc Gilera Runner bromscooter die standaard braaf 45 km/h ging. Een uurtje huisvlijt (ringetje uit de koppeling, buisje uit de uitlaat en afdichten van een dood pijpje aan de uitlaat) zorgde voor een scooter die fors meer vermogen leverde en 105 km/h op de snelheidsmeter haalde (95 a 100 echte kilometers per uur). Die scooter was dus makkelijk op te voeren, maar wel gewoon legaal op de markt. Je zag ze destijds op iedere straathoek.
- Bij moderne scooters met verbrandingsmotor gaat het nog veel gemakkelijker; zowel ontsteking als brandstofinjectie zijn tegenwoordig elektronisch geregeld. Opvoeren of terugzetten naar standaard is niet meer werk dan aansluiten en een software-wijziging doorvoeren, soms zelfs niet meer dan een parameter instellen. Net zoals chiptunen bij auto's eigenlijk.
Ev 168/2013 schreef:Toepassingsgebied
1. Deze verordening is van toepassing op alle twee- of driewielige voertuigen en vierwielers, zoals gecategoriseerd in artikel 4 en bijlage I (hierna „voertuigen van categorie L” te noemen), die bedoeld zijn om op openbare wegen te rijden, ook wanneer zij in een of meer fasen ontworpen en gebouwd zijn, en op voor dergelijke voertuigen ontworpen en gebouwde systemen, onderdelen en technische eenheden, alsook voertuigdelen en uitrustingsstukken.
Voor een heftruck zonder kentekenplicht is immers ook geen verplichte typegoedkeuring. Of de remmen voor die niet openbare weg voldoen is dus ook niet beschreven.
Laat op een fatbike die ik zelf bekeken heb nu juist létterlijk staan dat het voertuig niet bedoeld is voor gebruik op de openbare weg. Echt, het staat er gewoon op, in het Engels. Net zoals het best vaak op crossfietsen en mountainbikes staat. En koop je een 70cc cilinder en zuiger van Polini of Malossi voor de bovengenoemde Gilera Runner, dan zal je óók tekst tegenkomen waarin duidelijk vermeld wordt dat het product bedoeld is voor een Gilera Runner, maar niet voor gebruik op de openbare weg.
(12-Sep-2024, 11:29 PM)Joop99 schreef: Om te voorkomen dat dit alsnog gebeurd, handelaren zien alleen maar euro's, zijn ze in beslag genomen. Ook conform de wet.Ik snap waarom we ze niet bij die handelaren willen hebben en waarom ze in beslag genomen zijn.
Mijn vraag is echter nog steeds niet beantwoord: op basis van wélke wetten...?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.