Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat?
#76
Oh ja, deze was ik nog vergeten. Dank voor het uitgebreide antwoord!

(13-Sep-2024, 02:23 AM)Joop99 schreef: Wattage is een uitkomst uit de vermenigvuldiging van Volt maal Ampère. In jouw voorbeeld stuur je of op Volt of op Ampère. Je kunt  ook sturen op Wattage tot dat de combinatie niet meer te maken is.
Maar hoe bedoel je dat? Ik bedoel namelijk dat het complex is om te definiëren hoeveel vermogen een elektromotor levert aangezien de input nogal variabel is.
Een benzinemotor wordt gevoed met benzine, vaak met een beetje ethanol of eventueel met al dan niet vloeibaar gas. In alle gevallen levert zo'n motor 80-100% van het opgegeven vermogen. Als je het vermogen serieus wil laten stijgen kan je er nitromethaan in pleuren maar dat valt nogal op, en het verschil is nog altijd kleiner dan dat wanneer je een onbegrensde elektromotor 2x zoveel spanning geeft.
Als ik zie hoe sommige elektrische fietsen van gerenommeerde merken optrekken twijfel ik sterk aan de belofte dat er niet meer dan 250W uit komt. 


(13-Sep-2024, 02:23 AM)Joop99 schreef: Typegoedkeuring moet worden aangevraagd als de fabrikant meer dan 50 fietsen maakt.
Ook wanneer ze niet binnen Europese verordening 168/2013 vallen?


(13-Sep-2024, 02:23 AM)Joop99 schreef: Typegoedkeuring moet worden aangevraagd als de fabrikant meer dan 50 fietsen maakt.
En voor de meeste ligfietsen geld de wet niet omdat:

Voertuigen uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.[/quote]
Dat is een beperking van de mogelijkheden met een ligfiets, geen reden om het voertuig buiten de verordening te laten vallen. Het zorgt ervoor dat veel velomobielen geen speed pedelec kunnen zijn, niet dat ze vrijgesteld zijn van een typegoedkeuring wanneer ze een sterke elektromotor hebben.


(13-Sep-2024, 02:23 AM)Joop99 schreef: Uit een arrest (rechtzaak):

Begrip dat overeenkomt met het begrip “voertuig” in de zin van richtlijn 2009/103 – Fiets uitgerust met een elektrische motor die trapondersteuning biedt en een versnellingsfunctie heeft die alleen kan worden geactiveerd nadat er spierkracht is gebruikt)
Dat is dan niet compleet omschreven en/of uit de context gehaald. Er zijn stapels legale elektrische fietsen die je met een knop kan activeren, tot 6 km/h.
De Strömer van m'n vriendin (met typegoedkeuring en kenteken) heeft dat bijvoorbeeld ook.


(13-Sep-2024, 02:23 AM)Joop99 schreef: De fatbike rijd harder dan 25km/u (daarmee is bovenstaande regel "h" niet meer van toepassing!), doet dat ook zonder dat er spierkracht wordt gebruikt, kan met de gashendel tot de maximum snelheid van de fatbike worden ingesteld, vaak tegen de 50km/u. En aan de bovenstaande regels is ook te zien dat er geen goedkeuring is verleend.
Maar is dat ook zo? Vrijwel alle fatbikes waarover gesproken wordt zijn voorzien van een begrenzer. Die begrenzer kan volgens de berichten die ik tot nu toe gezien heb te makkelijk worden verwijderd. Hoe moeilijk het moet zijn... staat niet in de wet.

(13-Sep-2024, 02:23 AM)Joop99 schreef: Je staart je blind op het vermogen, maar er is dus meer aan de hand dan alleen 250 Watt en als ik de wet lees denk ik dat dit het motorvermogen is. Dus niet afgenomen ergens in de aandrijving tot en met de band. Uiteindelijk mag met motor in NL niet harder  gereden worden dan 27km/u (na correctie).


En hier laat ik het bij voordat het een welles nietes verhaal gaat worden.

Nee, ik staar me niet blind. Het wordt welles nietes omdat jij (en sommige anderen) mijn uitgangspunt niet lijken te begrijpen. 
Toen ik online zette dat het verbieden van de fatbike juridisch ontzettend lastig is, krijg je commentaar "want de veiligheid van de kinderen en de gevaren op het fietspad"
Toen ik online vroeg of iemand weet welke grondslag er gebruikt is (niet alleen hier) werd er niet alleen ingevuld wat men dénkt, maar elders kreeg ik zelfs het verwijt dat ik een fatbike-handelaar zou zijn; "die dingen van jou zijn gewoon illegaal. klaar."

Men lijkt niet de beseffen dat de fatbike hype een resultaat is van het indammen van de VanMoof hype. Het nú juridisch goed aanpakken zal ervoor zorgen dat er niet direct weer een volgende problematische hype de kop opsteekt, en zorgt er ook voor dat we geen belastinggeld weggooien aan een handelaar die straks gewoon door kan. En daarom ben ik dus erg geïnteresseerd in HOE. Ik heb dus inmiddels per mail een vraag bij het ILT neergelegd, maar betwijfel dat daar veel uit gaat komen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven


Berichten in dit topic
RE: Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rolmaat? - door 365cycle - 13-Sep-2024, 03:48 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 51 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Parkeerhoes voor Quest XS
Omdat mn QuestXS een...ZoefZoef — 06:11 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Ik heb nog nooit...ZoefZoef — 06:07 PM
Lezyne solutie droogt niet?
Nou, dat viel dus te...Roepers — 05:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er ...ZoefZoef — 05:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een carbon stoel k...365cycle — 05:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Google Maps is er to...365cycle — 05:23 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Van ligfietsen ken i...bucovaina — 04:02 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...datakneder — 03:04 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer is...Lopopodium — 02:47 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik een kwar...datakneder — 02:43 PM
hurricane brake studs
Als je 't wil tig-la...martinus — 02:36 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard...Boyd Maduro — 02:21 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat de inschrij...Boyd Maduro — 02:16 PM
hurricane brake studs
Zilverkleurig hard g...martinus — 02:16 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel i...ZoefZoef — 02:12 PM
Bandenkeuze QuestXS
Het achterwiel is ...Raymond — 01:57 PM
Bandenkeuze QuestXS
Ik had GoCycles ...Boyd Maduro — 01:43 PM