14-Sep-2024, 10:05 AM
(13-Sep-2024, 07:48 PM)Lopopodium schreef:(13-Sep-2024, 12:29 PM)Niels van der Wal schreef: En ook:
vers zweet stinkt niet; oud zweet wel.
Dat gaat zeker niet altijd op. Als ik op een warme dag een wandeltocht maak met een rugzak op, krijg ik een bezwete rug. En ik kan zelf al goed merken tot het moment dat het weer droog gewaaid is dat dit niet reukvrij is!
(Overigens merk ik een nare geur niet bij het ligfietsen, waar ik ook vrij regelmatig een bezwete rug heb...)
Het is dus het oude zweet in je rugzak wat je ruikt.
Deze rugzak heb je eerder, en waarschijnlijk vaak, gedragen. Omdat de rugzak je rug afsluit kan het zweet niets anders dan in de rugzak trekken. Dit gaat rotten en fermenteren; de hierbij betrokken bacteriën laten scheten die deels opdrogen in het canvas. Bij nieuw vocht (zweet) vindt dit zijn weg naar de open lucht, wat je ruikt.
Het is dus niet alleen nodig om te letten op wat je eet; als je niet wilt gaan stinken is het ook nodig om in schone kleren te vertrekken. Het is hierom ook handig om bij zweetweer een droog T-shirt of overhemd mee te nemen en aan te trekken op plaats van bestemming als je niet wilt dat je in de loop van de dag onfris gaat ruiken.
Niels, gok, van der Wal
De verrijking zit in de beperking