15-Sep-2024, 12:50 PM
Ik denk dat fietsen in Engeland (en de rest van de UK) nog meer dan in Nederland een kwestie van plannen is.
Ik heb er goed befietsbare wegen gezien en zelfs gereden maar meer waar zelfs zelfverzekerde Engelse mannen in geen geval willen fietsen.
Als je een lange afstand gaat fietsen kunnen sites en planners helpen de juiste route te vinden maar als je tussen twee dorpen bij elkaar in de buurt wilt rijden en niet off road (gravel) wilt of kunt kan het zijn dat je geen opties hebt waar je in Nederland altijd wel een route kunt vinden en meestal een goede.
Weten waar de wegen goed zijn is ook minder makkelijk dan in Nederland waar er heel wat uitgezette routes zijn, knooppunten en de witte bordjes met rode of groene plaatsnamen.
In grote delen van Groot Brittannië is er een doorgaande fietsroute met een paar vertakkingen naar steden dicht langs de route en zelfs Britten klagen dat die routes niet goed (of helemaal niet) onderhouden worden.
Het aantal routes, zeker in de steden, groeit wel.
Ik heb leren fietsen in Nederland in de jaren 70, tussen auto's en vrachtwagens, en ik denk dat dat is blijven hangen, ik voelde mij zelfs in Londen niet onveilig maar zag wel dat minder ervaren fietsers zich er (toen, 2010) niet goed gevoeld zouden hebben.
Mijn ouders die vele jaren in Frankrijk gefietst hadden hebben een keer een stuk in Engeland gefietst, van Ramsgate naar Portsmouth, en vonden het verschil met Nederland en Frankrijk groot. Veel onoverzichtelijk kruisingen, veel bordjes dat je moet afstappen om zijwegen over te steken, stoepranden die niet omlaag gebracht zijn voor fietsers (maar wel voor auto's bij bijna elk huis.)
Ja, melle z heeft gelijk dat je er goed kunt fietsen maar de anderen in dit draadje hebben ook gelijk, het is geen vanzelfsprekendheid om er goed te kunnen fietsen.
Ik heb er goed befietsbare wegen gezien en zelfs gereden maar meer waar zelfs zelfverzekerde Engelse mannen in geen geval willen fietsen.
Als je een lange afstand gaat fietsen kunnen sites en planners helpen de juiste route te vinden maar als je tussen twee dorpen bij elkaar in de buurt wilt rijden en niet off road (gravel) wilt of kunt kan het zijn dat je geen opties hebt waar je in Nederland altijd wel een route kunt vinden en meestal een goede.
Weten waar de wegen goed zijn is ook minder makkelijk dan in Nederland waar er heel wat uitgezette routes zijn, knooppunten en de witte bordjes met rode of groene plaatsnamen.
In grote delen van Groot Brittannië is er een doorgaande fietsroute met een paar vertakkingen naar steden dicht langs de route en zelfs Britten klagen dat die routes niet goed (of helemaal niet) onderhouden worden.
Het aantal routes, zeker in de steden, groeit wel.
Ik heb leren fietsen in Nederland in de jaren 70, tussen auto's en vrachtwagens, en ik denk dat dat is blijven hangen, ik voelde mij zelfs in Londen niet onveilig maar zag wel dat minder ervaren fietsers zich er (toen, 2010) niet goed gevoeld zouden hebben.
Mijn ouders die vele jaren in Frankrijk gefietst hadden hebben een keer een stuk in Engeland gefietst, van Ramsgate naar Portsmouth, en vonden het verschil met Nederland en Frankrijk groot. Veel onoverzichtelijk kruisingen, veel bordjes dat je moet afstappen om zijwegen over te steken, stoepranden die niet omlaag gebracht zijn voor fietsers (maar wel voor auto's bij bijna elk huis.)
Ja, melle z heeft gelijk dat je er goed kunt fietsen maar de anderen in dit draadje hebben ook gelijk, het is geen vanzelfsprekendheid om er goed te kunnen fietsen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)