Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schema conditie opbouwen
#8
(18-Sep-2024, 07:55 PM)Lopopodium schreef: Nou, dat moet wel op te brengen zijn drie dagen achtereen. Ook als beginnende fietser met een goede basisconditie (geen idee of je dat bent).

Bij het fietsen van veel uren per week is fietshardheid wel iets dat komt kijken. Vaak doen, en dan raak je gewoon gewend aan de afstanden. Ikzelf houd een basisconditie aan voor de winter, en eenmaal voorjaar maak ik steeds langere tochten, en als ik er hier genoeg van heb gedaan (een stuk of 15-20) merk ik zo ineens bij tochten dat er ineens flinke progressie is hoe makkelijk ik de kilometers op een gegeven moment kan maken. Maar dan heb je dus een basis nodig, en fietshardheid moeten opdoen. Dat gaat mij nu beter af dan 15 jaar geleden.

Maar wat bedoel je met 'vooruitgang' en het gebrek hieraan? Gaat het om de gemiddelde snelheid, of hoe fijn het gaat en merk je dat het moeizaam blijft gaan los van de snelheid?

Ik vermoed dat het met die basisconditie wel goed zit. Ondertussen fiets ik van midden mei tot nu voor 99% van de tijd naar het werk met de velomobiel. Ondertussen meer dan 3000km gereden. Dus nog maar 70% een groentje las ik ergens Wink .

Ik denk dat ik eigenlijk niet ga stoppen hoor in de winter. Dat deed ik met de speed pedelec ook niet in de winter. Het lijkt er me op dat je met een velomobiel - met racekap - nog minder reden hebt om in de winter alleen maar basis te blijven doen. Maar goed, ik ben nog niet velomobiel-doorgewinterd dus we spreken in de lente hier nog eens over Smile . Maar tot nu toe hou ik de moed er goed in.

Ook natuurlijk, wat bedoel je met basis? Ik doe nu ook amper of geen toertochten. Met de kinderen en zo is er eigenlijk haast geen tijd. Ik kan alleen woon-werk doen en ben al blij dat ik die me-time krijg. Zo'n dikke 6u/week. Telkens dan op maa/din/woe.

Ik weet niet goed of ik vooruitgang merk. De laatste weken ben ik bewust wat trager gaan rijden om ook dinsdag en woensdag met op gevoel af acceptabele moeite op het werk te geraken. In het begin was ik zo enthousiast hoe hard ik kon op maandag, maar betaalde natuurlijk de rekening op dinsdag en nog meer op woensdag. Dat ben ik dus al afgeleerd Smile . Natuurlijk zakt mijn gemiddelde snelheid daardoor wel, maar de waargenomen moeite die ik moet doen is wel behapbaarder geworden.

(18-Sep-2024, 08:07 PM)Jeroen S schreef: ...
...
...

Zo maar wat linkjes met wat beknopte informatie. In de laatste link wordt ook over supercompensatie gepraat, dat is eigenlijk wat je wil, een nieuwe belasting op het moment dat je spieren bijna hersteld zijn. Bij een belasting van ongeveer een uur, dan zou er 24-48 uur tussen moeten zitten. Volgens die Link. Ik kan me dat wel voorstellen. Bij Ma-di-woe zit er vermoedelijk zo'n 12 uur tussen thuiskomen en weer fietsen. Dat is erg kort.


Zo geeft de Garmin na de training ook altijd weer hoe lang ik zou moeten recupereren van de net opgeslagen "training" Die is dus altijd minstens 24u. Dus ja, als je 's avonds 24h zou moeten recupereren maar 's morgens om 5u staat de wekker om weer naar het werk te gaan, ... sorry, maar niet reden genoeg om dan de wagen te nemen voor mij, dan ga ik toch met de VM Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
schema conditie opbouwen - door bucovaina - 18-Sep-2024, 07:36 PM
RE: schema conditie opbouwen - door Lopopodium - 18-Sep-2024, 07:41 PM
RE: schema conditie opbouwen - door bucovaina - 18-Sep-2024, 07:47 PM
RE: schema conditie opbouwen - door Wim -de roetsende - 18-Sep-2024, 07:53 PM
RE: schema conditie opbouwen - door bucovaina - 18-Sep-2024, 08:07 PM
RE: schema conditie opbouwen - door Lopopodium - 18-Sep-2024, 07:55 PM
RE: schema conditie opbouwen - door bucovaina - 18-Sep-2024, 08:14 PM
RE: schema conditie opbouwen - door Jeroen S - 18-Sep-2024, 08:07 PM
RE: schema conditie opbouwen - door Willeke_IGKT - 18-Sep-2024, 10:10 PM
RE: schema conditie opbouwen - door 365cycle - 18-Sep-2024, 10:15 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Mijn nieuwe Performer Highracer
Hoe bevallen de beid...Lopopodium — 11:16 PM
Hallo allemaal!
Ik stel mij graag ev...denman1710 — 11:11 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Probeer het, en je w...Lopopodium — 11:02 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
OK bedankt iederee...Wim -de roetsende — 11:01 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag ben ik deze ...kuŝbiciklo — 10:23 PM
Ervaringen met de Tuna
Als ik zo lees zal v...Hardloper — 10:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet...Hoekie — 09:52 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets t...Hoekie — 09:41 PM
Heeft iemand een heflift in gebruik?
Ik vind de fiets toc...Jeroen S — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is da...Bob Hagendijk — 08:44 PM
Medeliggers onderweg
Schijnbaar is dat ...Josligfiets — 08:22 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Zie hierJosligfiets — 08:17 PM
DF269 - Verkocht
Vanmorgen weer gespo...Arend-Jan — 08:17 PM
Ervaringen met de Tuna
Ja, dat is ook preci...Arend-Jan — 08:15 PM
Medeliggers onderweg
En ik nu twee keer d...Arend-Jan — 08:13 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Ik krijg een déjà vu...Lopopodium — 08:03 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
He, sinds wanneer ...Fietsbennie — 08:02 PM