24-Sep-2024, 04:13 PM
Dit zag ik (al associërend) als de Amerikaanse versie van de Fatbike-discussie.
Wat is er aan de hand in wintersport- en bergsportplaats Aspen, Colorado? Wel: op de mountainbik-routes kwamen steeds meer mensen met elektrische fietsen. Van die bakbeesten met een 1.000 Watt motor, of zelfs nóg meer motorvermogen. Voertuigen die eerder een crossmotor zijn, dan een fiets. Bereden door lomperiken zonder veel voertuigbeheersing, die alles aan gort rijden en zich asociaal gedragen.
Ik lees in de discussie op Reddit dezelfde argumenten als in onze "Fatbike-discussie":
- het blijkt in de praktijk niet mogelijk om onderscheid te maken tussen legale e-bikes en illegale, omdat de berijders met één druk op de knop hun motor-software anders kunnen instellen. Daarom heeft de terreinbeheerder nu maar gekozen voor een totaalverbod op elektrische ondersteuning (op routes met smalle paden, waar de lomperiken anderen van het pad drukten)
- Uit de discussies blijkt ook dat bijna niemand problemen heeft met legale e-bikes, die 'normaal' worden bereden en zich aan de maximum snelheid houden. Want e-ondersteuning is een uitkomst voor oudere, zieke of herstellende fietsers. Maar helaas - net als bij onze Fatbikes - verpest een groep lomperiken het nu voor iedereen.
Ik dacht, ik kom het tegen, ik deel het even hier. Om te laten zien dat zelfs de oer-Hollandse/Belgische Fatbike-controverse op meer plekken speelt. En dat oplossingen moeilijk zijn.
Wat is er aan de hand in wintersport- en bergsportplaats Aspen, Colorado? Wel: op de mountainbik-routes kwamen steeds meer mensen met elektrische fietsen. Van die bakbeesten met een 1.000 Watt motor, of zelfs nóg meer motorvermogen. Voertuigen die eerder een crossmotor zijn, dan een fiets. Bereden door lomperiken zonder veel voertuigbeheersing, die alles aan gort rijden en zich asociaal gedragen.
Ik lees in de discussie op Reddit dezelfde argumenten als in onze "Fatbike-discussie":
- het blijkt in de praktijk niet mogelijk om onderscheid te maken tussen legale e-bikes en illegale, omdat de berijders met één druk op de knop hun motor-software anders kunnen instellen. Daarom heeft de terreinbeheerder nu maar gekozen voor een totaalverbod op elektrische ondersteuning (op routes met smalle paden, waar de lomperiken anderen van het pad drukten)
- Uit de discussies blijkt ook dat bijna niemand problemen heeft met legale e-bikes, die 'normaal' worden bereden en zich aan de maximum snelheid houden. Want e-ondersteuning is een uitkomst voor oudere, zieke of herstellende fietsers. Maar helaas - net als bij onze Fatbikes - verpest een groep lomperiken het nu voor iedereen.
Ik dacht, ik kom het tegen, ik deel het even hier. Om te laten zien dat zelfs de oer-Hollandse/Belgische Fatbike-controverse op meer plekken speelt. En dat oplossingen moeilijk zijn.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead