26-Sep-2024, 03:15 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Sep-2024, 03:16 PM door 365cycle.)
(26-Sep-2024, 07:42 AM)Roepers schreef: Als het feitelijk een brommer blijkt te zijn, maar is op de weg gebracht als fiets, dan ontbreekt de typegoedkeuring toch en is het juridisch aan te pakken. Dat moet toch gewoon kunnen?Bij een crossmotor zonder kenteken kan je gemakkelijk aannemelijk maken dat de gebruiker had moeten weten dat een rijbewijs, typegoedkeuring, kenteken en verzekering verplicht waren om ermee op de openbare weg te mogen, want het ziet eruit als een motorfiets. Wanneer ik een 70cc cilinder op een 50cc scooter monteer, de begrenzers verwijder etc. geldt hetzelfde.
Voor beide voertuigen is daarnaast een rijbewijs noodzakelijk, wat ik niet nodig heb voor een fiets.
Een E-bike is een legaal vervoermiddel; ik mag er als gebruiker vanuit gaan dat wat ik de winkel koop veilig is en aan de regels voldoet.
Er is zelfs jurisprudentie over; er is een paar jaar geleden uitspraak over gedaan omdat iemand consequent te hard reed met z'n VanMoof. Die was in beslag genomen, en pas daarna is het hele balletje over de "Amerikaanse modus" gaan rollen.
Vanaf het moment dat de E-bike toegestaan werd zonder formele typegoedkeuring heeft de overheid zichzelf eigenlijk in z'n vingers gesneden. Nu zijn er vooral concrete eisen waarbij de gewone E-bike uitgesloten wordt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.