29-Sep-2024, 11:34 PM
Ik ben vanmiddag naar het Wekeromse Zand gereden om daar een wandeling te maken. Ik heb anderhalf uur gelopen, ruim de helft van de tijd over mul zand. Ook een stuk over een leuk paadje in het bos over de kam van een voormalige zandduin. Op de heenweg en terugweg ongeveer een uur en een kwartier gefietst. Het Wekeromse Zand ligt ten noorden van Ede en ten oosten van Lunteren. Het is mooi stil daar als je het vergelijkt met de Utrechtse Heuvelrug. Langs de Utrechtse Heuvelrug lopen snelwegen en drukke provinciale wegen, daar heb je bijna altijd geraas van auto's op de achtergrond. Het Wekeromse zand ligt wat verder van doorgaande wegen vandaan, en als je in het gebied staat wordt het geluid van de eromheen liggende wegen ook nog gedempt door de heuvels en bossen die er omheen liggen.
Op de terugweg maakte mijn aandrijving een storend geluid. Ik dacht eerst ik rij naar huis en dan kijk ik thuis wel wat er mis is. Maar het geluid werd steeds harder en storender. Ik stopte een eerste keer om de boel te inspecteren, zag niets, en reed maar weer door. Bij een korte klim tegen de Emminkhuizerberg op (nou ja berg, 22 meter hoog is die hobbel), werd het geluid wel heel pregnant. Boven aangekomen keek ik nog een keer en zag toen wel waar de herrie vandaan kwam: de dikke bout dwars door de framebuis heen met de kettingrol erop zat los. Deze bout zat altijd vast met twee simpele moeren, tegen elkaar aan vastgedraaid zodat ze niet los zouden gaan. Dit was al zo toen ik de fiets ruim vier jaar geleden tweedehands kocht. Ik heb wel eens overwogen om dit te vervangen door een borgmoer, maar het is er nooit van gekomen. Het gaf in de praktijk ook geen problemen, tot nu toe dan. De twee moeren waren weg, die ben ik dus ergens onderweg verloren. Ik vraag me nu af of dit misschien al in Frankrijk of Duitsland gebeurd is, of daarna ergens in Nederland. De bout hing op zijn elf-en-dertigste erbij en de ketting liep naast de kettingrol over de bout. Een nadeel van de constructie van een Challenge Hurricane is dat je de zitting moet loshalen om deze bout met de kettingrol er uit te kunnen halen, bijvoorbeeld als je de kettingrol wilt vervangen, of als je de afstand van de kettingrol t.o.v. de framebuis wilt bijstellen met meer of minder ringen. Een voordeel bij dit nadeel is dat je de bout en kettingrol niet kwijt kunt raken, zelfs niet als de boel er helemaal los bij hangt. Ik heb de bout teruggestoken zodat deze weer helemaal door de framebuis heen zat, en ben weer gaan fietsen. De aandrijving klonk weer als vanouds, niet helemaal geruisloos, maar niet storend. De aandrijving liep ook weer ietsje lichter, maar dat verschil vond ik eigenlijk best wel klein. Nu nog een nieuwe moer regelen.
Op de terugweg maakte mijn aandrijving een storend geluid. Ik dacht eerst ik rij naar huis en dan kijk ik thuis wel wat er mis is. Maar het geluid werd steeds harder en storender. Ik stopte een eerste keer om de boel te inspecteren, zag niets, en reed maar weer door. Bij een korte klim tegen de Emminkhuizerberg op (nou ja berg, 22 meter hoog is die hobbel), werd het geluid wel heel pregnant. Boven aangekomen keek ik nog een keer en zag toen wel waar de herrie vandaan kwam: de dikke bout dwars door de framebuis heen met de kettingrol erop zat los. Deze bout zat altijd vast met twee simpele moeren, tegen elkaar aan vastgedraaid zodat ze niet los zouden gaan. Dit was al zo toen ik de fiets ruim vier jaar geleden tweedehands kocht. Ik heb wel eens overwogen om dit te vervangen door een borgmoer, maar het is er nooit van gekomen. Het gaf in de praktijk ook geen problemen, tot nu toe dan. De twee moeren waren weg, die ben ik dus ergens onderweg verloren. Ik vraag me nu af of dit misschien al in Frankrijk of Duitsland gebeurd is, of daarna ergens in Nederland. De bout hing op zijn elf-en-dertigste erbij en de ketting liep naast de kettingrol over de bout. Een nadeel van de constructie van een Challenge Hurricane is dat je de zitting moet loshalen om deze bout met de kettingrol er uit te kunnen halen, bijvoorbeeld als je de kettingrol wilt vervangen, of als je de afstand van de kettingrol t.o.v. de framebuis wilt bijstellen met meer of minder ringen. Een voordeel bij dit nadeel is dat je de bout en kettingrol niet kwijt kunt raken, zelfs niet als de boel er helemaal los bij hangt. Ik heb de bout teruggestoken zodat deze weer helemaal door de framebuis heen zat, en ben weer gaan fietsen. De aandrijving klonk weer als vanouds, niet helemaal geruisloos, maar niet storend. De aandrijving liep ook weer ietsje lichter, maar dat verschil vond ik eigenlijk best wel klein. Nu nog een nieuwe moer regelen.