02-Oct-2024, 11:25 PM
(01-Oct-2024, 11:31 PM)Martin van Mourik schreef: Ik kwam in een artikel van stowa (Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer) deze zin tegen:
"Uit onderzoek blijkt dat de microplastic emissie per gereden kilometer vanuit bandenslijtage van vrachtwagens (1.000-1.500 mg/km) bijvoorbeeld vele malen hoger is dan van personenwagens (50-200 mg/km) (Wagner et al., 2018)."
https://www.stowa.nl/deltafacts/waterkwa...cs-bronnen
...als ik 200 mg/km (bovengrens personenwagen) van mijn racebandjes af zou rijden, reed ik na 2000 km op een perfect kale velg. Zelfs met een 'vittoria corsa pro speed' (de snelste band bekend in het profpeloton) is daar overduidelijk geen sprake van.
Een redelijke schatting voor een fiets zou meer die richting van 50 g materiaalverlies* op 5000 km zijn (Dus, ik denk even racefiets, 25 g per band, is grofweg 1 - 1.5 mm verlies van je looopvlak waarvan het meest in het midden)). Het loopvlak van een nieuwe Continental GP 5000 is 2.6 mm dik, dus veel verder verslijten dan dat gaat niet lukken denk ik. Dan zit je op 10 mg/km.
Met een CCU kom je nog zeer veel lager uit, misschien geen factor 10, maar wellicht een factor 5.
Dan zou een snelle 'engineers guess' voor fietsen dus op 2 - 10 mg /km uitkomen.
Ofwel een factor 20 lager dan personenwagens.
*Grotendeels, maar niet alleen 'rubber' (ook silica, grafeen, katoen).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'