05-Oct-2024, 01:36 PM
De beste uitleg van fietsgeometrie die ik tot nu toe voorbij heb zien komen is dit blog artikel dat ik laatst dankzij Jeroen Tieflieger tegenkwam omdat hij de link ergens in een forumdraad schreef:
https://rothrockcyrcle.wordpress.com/202...ent-bikes/
In het artikel staat een link naar onderstaande video waarin Mike Burrows vertelt dat volgens zijn eigen onderzoek de beste hoek voor een voorvork eigenlijk 90 graden is, met een beetje buiging van de vork naar achter ("rake") om een beetje naloop ("trail") te krijgen. Bij conventionele tweewielers zou er dan ofwel geen plaats zijn voor de voeten van de berijder, of het stuur zou te ver naar voren zitten. Vandaar het gebruikelijke compromis met een vorkhoek van rond 73 graden.
https://www.youtube.com/watch?v=AZrvLdX7B3E
https://rothrockcyrcle.wordpress.com/202...ent-bikes/
In het artikel staat een link naar onderstaande video waarin Mike Burrows vertelt dat volgens zijn eigen onderzoek de beste hoek voor een voorvork eigenlijk 90 graden is, met een beetje buiging van de vork naar achter ("rake") om een beetje naloop ("trail") te krijgen. Bij conventionele tweewielers zou er dan ofwel geen plaats zijn voor de voeten van de berijder, of het stuur zou te ver naar voren zitten. Vandaar het gebruikelijke compromis met een vorkhoek van rond 73 graden.
https://www.youtube.com/watch?v=AZrvLdX7B3E