10-Oct-2024, 11:54 AM
... met mijn nieuwe/gebruikte WAW.
Maar om bij het begin te beginnen, waarom? Ik rijdt nu ruim anderhalf jaar vm en ben verknocht eraan. Zodanig dat ik me al realiseerde dat mocht er iets met de fiets gebeuren (diefstal, ongeluk) ik direct een probleem zou hebben. Ik heb een auto en zal me wel redden, maar fijn zou het niet voelen. En om te wachten op dat moment en dan pas op zoek te gaan... Ik heb voldoende stallingsruimte, dus als er een koopje voorbij zou komen, dan zou ik aanhaken. Dus een reservefiets.
Toen deze te koop kwam op marktplaats en binnen een week al in prijs achteruitging heb ik duidelijk gemaakt aan de verkoper dat het voor mij een reservefiets zou zijn en ik dus op het laagste bod zou gaan zitten. Mocht hij hem uiteindelijk niet verkocht krijgen, nou dan was ik wel bereid om hem over te nemen. Ik vind het wel prettig om dat duidelijk te hebben bij de verkoper. Open vizier en zo...
Uiteindelijk deze week groen licht gekregen en hem gisteren opgehaald. Dat was ook nog wel een dingetje, omdat ik mijn eerste WAW opgehaald heb met een Skoda Octavia, waar hij helemaal in past. Had ik nu een nieuwe auto een Ford Focus, toch een stukje kleiner. Wel even voorgepast met mijn WAW zodat ik niet ter plekke oplossingen moest bedenken. Misschien, met veel passen en meten zou het lukken om hem in zijn geheel erin te krijgen. Maar het was slechts in Tiel, een uurtje rijden, zodat ik tot de volgende oplossing ben gekomen:
Een paar aanwijzingen: de fiets wordt naar de voorkant van de auto getrokken middels een touw dat via de mast in de fiets aan beide voorstoelen is bevestigd. Hiermee trek je de wielen in de auto, zodat de fiets klem komt te zitten met de wielen en de kuip aan de auto. De klep houdt ik met twee lijnen naar beneden, net boven de neuspunt, waar een handdoek ligt voor bescherming (Ik heb niet het idee dat de klep ooit de fiets heeft aangeraakt tijdens de rit. Maar natuurlijk wel heel voorzichtig rijden. Zeker met drempels. Maar het grootste deel was snelweg. Achter een vrachtwagen met 90 km/h was het, zelfs in het slechte weer, goed te doen. Het achterwiel is wel uit de fiets. En bij het 'inbrengen' moet de fiets eers op de kant omdat de smurfenmuts niet door het gat past. Eenmaal in de auto kan hij net rechtgezet worden.
Dan de fiets. Het is een carbon WAW Model 4. Dat is inderdaad het model dat in Roemenië gemaakt wordt. Maar die hebben meestal een Katanga-sticker aan de zijkant, en dat heeft deze fiets niet. Dus op dit moment kan ik niet zeggen of deze fiets uit België komt of uit Roemenië. (Mijn kennis van de belgische geschiedenis is niet heel groot, maar ik heb een gevoel dat de naam Katanga nogal wat beladen zou kunnen zijn. Misschien kan iemand van onze belgische lezers hier iets over zeggen.)
Dat carbon is echt wel anders. De staartpunt is veel lichter en ook kwetsbaarder dan mijn fiets. De totale fiets, snel met een personenweegschaal, komt op 27 kg. Waarschijnlijk zo'n 10 kg lichter dan mijn huidige fiets.
Het eerste 'mankement' heb ik nu ook ontdekt. Er zit een Dual-drive achterwiel in en de vork is daarvoor eigenlijk te smal.
Later meer....
Maar om bij het begin te beginnen, waarom? Ik rijdt nu ruim anderhalf jaar vm en ben verknocht eraan. Zodanig dat ik me al realiseerde dat mocht er iets met de fiets gebeuren (diefstal, ongeluk) ik direct een probleem zou hebben. Ik heb een auto en zal me wel redden, maar fijn zou het niet voelen. En om te wachten op dat moment en dan pas op zoek te gaan... Ik heb voldoende stallingsruimte, dus als er een koopje voorbij zou komen, dan zou ik aanhaken. Dus een reservefiets.
Toen deze te koop kwam op marktplaats en binnen een week al in prijs achteruitging heb ik duidelijk gemaakt aan de verkoper dat het voor mij een reservefiets zou zijn en ik dus op het laagste bod zou gaan zitten. Mocht hij hem uiteindelijk niet verkocht krijgen, nou dan was ik wel bereid om hem over te nemen. Ik vind het wel prettig om dat duidelijk te hebben bij de verkoper. Open vizier en zo...
Uiteindelijk deze week groen licht gekregen en hem gisteren opgehaald. Dat was ook nog wel een dingetje, omdat ik mijn eerste WAW opgehaald heb met een Skoda Octavia, waar hij helemaal in past. Had ik nu een nieuwe auto een Ford Focus, toch een stukje kleiner. Wel even voorgepast met mijn WAW zodat ik niet ter plekke oplossingen moest bedenken. Misschien, met veel passen en meten zou het lukken om hem in zijn geheel erin te krijgen. Maar het was slechts in Tiel, een uurtje rijden, zodat ik tot de volgende oplossing ben gekomen:
Een paar aanwijzingen: de fiets wordt naar de voorkant van de auto getrokken middels een touw dat via de mast in de fiets aan beide voorstoelen is bevestigd. Hiermee trek je de wielen in de auto, zodat de fiets klem komt te zitten met de wielen en de kuip aan de auto. De klep houdt ik met twee lijnen naar beneden, net boven de neuspunt, waar een handdoek ligt voor bescherming (Ik heb niet het idee dat de klep ooit de fiets heeft aangeraakt tijdens de rit. Maar natuurlijk wel heel voorzichtig rijden. Zeker met drempels. Maar het grootste deel was snelweg. Achter een vrachtwagen met 90 km/h was het, zelfs in het slechte weer, goed te doen. Het achterwiel is wel uit de fiets. En bij het 'inbrengen' moet de fiets eers op de kant omdat de smurfenmuts niet door het gat past. Eenmaal in de auto kan hij net rechtgezet worden.
Dan de fiets. Het is een carbon WAW Model 4. Dat is inderdaad het model dat in Roemenië gemaakt wordt. Maar die hebben meestal een Katanga-sticker aan de zijkant, en dat heeft deze fiets niet. Dus op dit moment kan ik niet zeggen of deze fiets uit België komt of uit Roemenië. (Mijn kennis van de belgische geschiedenis is niet heel groot, maar ik heb een gevoel dat de naam Katanga nogal wat beladen zou kunnen zijn. Misschien kan iemand van onze belgische lezers hier iets over zeggen.)
Dat carbon is echt wel anders. De staartpunt is veel lichter en ook kwetsbaarder dan mijn fiets. De totale fiets, snel met een personenweegschaal, komt op 27 kg. Waarschijnlijk zo'n 10 kg lichter dan mijn huidige fiets.
Het eerste 'mankement' heb ik nu ook ontdekt. Er zit een Dual-drive achterwiel in en de vork is daarvoor eigenlijk te smal.
Later meer....