17-Oct-2024, 12:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Oct-2024, 12:54 PM door datakneder.)
Zoals bij alle nieuwe ligfietsen is er een hoop aan te versleutelen, zoals regel 7 al zegt: "7. Een ligfiets is nooit af. Is je ligfiets wel af, dan heb je de verkeerde gekocht. In dat geval, volg regel #6.".
Ik zal hier proberen een verslag te doen met foto's en argumentatie hoe ik de fiets aanpas aan mijn wensen. Ik hoop dat de sleutelaars er misschien wat ideeën op kunnen doen.
We beginnen met het versnellingspookje van de SRAM DD3 (Dual Drive) een naafversnellingssysteem gecombineerd met een derailleur.
Dat pookje zal eerst op de rechterstuurhendel naar achteren gericht. Dat maakte het terugschakelen eenvoudig door gewoon de hele arm naar beneden te bewegen drukte je 'm in z'n één. Naar twee schakelen was wel wat pielen. Dus gisteren voor de rit de pook op dezelfde plek naar voren laten wijzen. Niet recht, maar ongeveer op 2 uur. Nu kan ik met mijn pink zowel omlaag als omhoog schakelen, zonder de hand van het stuur te nemen. Ook het per ongeluk schakelen omdat ik de arm ontspan is er niet meer bij.
Voor de foto's heb ik even een wit papier erachter gehouden. Zwart op zwart levert niet een duidelijke foto op.
Ik dacht in het begin dat ik bij het optrekken alleen de DD3 zou gebruiken, maar de praktijk is anders. Ik schakel ook de derailleur terug en trek dan 'snel' op naar de gewenste snelheid met een candans van ongeveer 110. Hierbij schakel ik de derailleur in fases omhoog. Op de juiste snelheid schakel ik dan de Dual Drive van 1 naar 2 en mijn cadans gaat dan van 110 => 80. Een prima cadans om in te cruisen.
Ook zat er een snelheidsmetertje in met een probleem. Het zat erg los in de houder waardoor de contactpuntjes niet altijd contact maakten. En om nu de hele rit met mijn vinger onderop de meter te drukken leek me niet handig. Ik ben van plan om een eigen snelheidsmeter te bouwen, maar tot die tijd was een simpele oplossing wel wenselijk.
Dit is het metertje.
De houder zonder metertje. Boven het bevestigingsboutje is een ruimte. Ik dacht als ik daar nu iets plaats met een zekere dikte, dan drukt die het metertje zo dat er wel continu contact gemaakt wordt.
Het dingetje is een klein stripje electriciteitspijp dat ik in een vorm gebogen heb zodat het enigzins als een veertje werkt. Ik gebruik vaak electriciteitspijp omdat dit geweldig materiaal is dat makkelijk te bewerken is. Maak het warm met een föhn of een verfbrander en je kunt het in alle vormen buigen. Ook is het dan prima met een schaar te knippen.
En hier zit het dingetje in de houder geklemd.
En voila, ik rijd nu probleemloos rond.
Ik zal hier proberen een verslag te doen met foto's en argumentatie hoe ik de fiets aanpas aan mijn wensen. Ik hoop dat de sleutelaars er misschien wat ideeën op kunnen doen.
We beginnen met het versnellingspookje van de SRAM DD3 (Dual Drive) een naafversnellingssysteem gecombineerd met een derailleur.
Dat pookje zal eerst op de rechterstuurhendel naar achteren gericht. Dat maakte het terugschakelen eenvoudig door gewoon de hele arm naar beneden te bewegen drukte je 'm in z'n één. Naar twee schakelen was wel wat pielen. Dus gisteren voor de rit de pook op dezelfde plek naar voren laten wijzen. Niet recht, maar ongeveer op 2 uur. Nu kan ik met mijn pink zowel omlaag als omhoog schakelen, zonder de hand van het stuur te nemen. Ook het per ongeluk schakelen omdat ik de arm ontspan is er niet meer bij.
Voor de foto's heb ik even een wit papier erachter gehouden. Zwart op zwart levert niet een duidelijke foto op.
Ik dacht in het begin dat ik bij het optrekken alleen de DD3 zou gebruiken, maar de praktijk is anders. Ik schakel ook de derailleur terug en trek dan 'snel' op naar de gewenste snelheid met een candans van ongeveer 110. Hierbij schakel ik de derailleur in fases omhoog. Op de juiste snelheid schakel ik dan de Dual Drive van 1 naar 2 en mijn cadans gaat dan van 110 => 80. Een prima cadans om in te cruisen.
Ook zat er een snelheidsmetertje in met een probleem. Het zat erg los in de houder waardoor de contactpuntjes niet altijd contact maakten. En om nu de hele rit met mijn vinger onderop de meter te drukken leek me niet handig. Ik ben van plan om een eigen snelheidsmeter te bouwen, maar tot die tijd was een simpele oplossing wel wenselijk.
Dit is het metertje.
De houder zonder metertje. Boven het bevestigingsboutje is een ruimte. Ik dacht als ik daar nu iets plaats met een zekere dikte, dan drukt die het metertje zo dat er wel continu contact gemaakt wordt.
Het dingetje is een klein stripje electriciteitspijp dat ik in een vorm gebogen heb zodat het enigzins als een veertje werkt. Ik gebruik vaak electriciteitspijp omdat dit geweldig materiaal is dat makkelijk te bewerken is. Maak het warm met een föhn of een verfbrander en je kunt het in alle vormen buigen. Ook is het dan prima met een schaar te knippen.
En hier zit het dingetje in de houder geklemd.
En voila, ik rijd nu probleemloos rond.