Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap
#57
N.a.v. bovenstaand bericht heb ik eens op mezelf zitten rekenen, en een goed gedocumenteerde snelle hardloopsessie van mezelf (Retourtje van 5,2 km @ 4:16, met een paar minuten pauze in het midden en een gemiddelde hartslag van 171) bekeken. Als ik dat verreken met m'n gewicht dat op moment in Garmin stond en de formule van Tijanus erbij pak kom ik op 337W over ~22 minuten.
Garmin vond in die tijd dat ik een fiets-FTP van 314W had. Van een 20 minuten test naar FTP rekenen zou 0,95 * geleverd vermogen moeten zijn, 0,95 * 337 = 320W.

Het benadert elkaar allemaal behoorlijk, ook qua hartslag; ik denk dat m'n maximum inspanning voor 20 minuten fietsend rond de 173 bpm zal liggen.
Als je bedenkt dat ik in die hardloopsessie wat overbelast heb en daarna een tijdje weinig gedaan heb, dan durf ik inderdaad te concluderen dat ik de kracht wel had om zo snel te lopen, maar dat m'n spieren er duidelijk niet aan gewend waren Tongue

Ik denk op basis van bovenstaande 2 dingen:
- dat ik lopend en liggend in de velomobiel ongeveer even vrij adem, en dus een vergelijkbaar VO2Max heb;
- Belangrijker: dat hartslag vermoedelijk prima te gebruiken is als graadmeter voor welke ledematen je beperkende factor zijn. Als je lopend veel meer vermogen kan leveren dan fietsend, en de hartslag wijkt ook fors af, dan zijn je spieren/pezen vermoedelijk de beperking. Bij mij zou het dat dus ook moeten zijn, maar ik loop de boel dus eerder stuk Tongue Dat is ook iets om lering uit te trekken; in mijn beleving is hardlopen gewoon minder pijnvrij dan fietsen, dus ik ga langer door wanneer het pijn doet. Maar misschien is dat voor jou als ervaren loper juist wel andersom?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef zoef stap - door 365cycle - , 01:15 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 9 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Roetsbanden
Welke banden a...ZoefZoef — 05:04 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Oh joh, vind je het ...365cycle — 12:37 AM
Roetsbanden
Inmiddels heb ik m...ZoefZoef — 11:19 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Welles ;) De ...Hoekie — 11:03 PM
Roetsbanden
Michelin Wild Run'R ...365cycle — 09:10 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Ja, mijn pedalen (zo...365cycle — 09:09 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
 Heb nog geen rese...365cycle — 09:07 PM
Roetsbanden
Welke banden adv...Wim -de roetsende — 08:48 PM
Roetsbanden
Inmiddels heb ik mij...TimSch — 08:44 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Vandaag eerste woon ...Hoekie — 07:58 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Als ik het goed be...Wim -de roetsende — 07:24 PM
wat ze zeggen
 Ha ha, ja soms is...Hardloper — 06:07 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
Het zou zomaar kunne...Hardloper — 06:03 PM
wat ze zeggen
De honden lusten g...PieterTrapt — 02:23 PM
wat ze zeggen
Gemotoriseerd ve...365cycle — 01:27 PM
Zoef zoef zoef stap zoef zoef zoef zoef...
N.a.v. bovenstaand b...365cycle — 01:15 PM
wat ze zeggen
Ik vermoed dat dit...datakneder — 12:59 PM