30-Oct-2024, 01:15 AM
In week 40 is van alle fietsers die op de seh terecht kwamen bijgehouden op wat voor soort fiets ze reden. Maar liefst de helft van de fatbikebestuurders die een ongeluk hadden was onder de 16. Dat leek mij een flink aantal omdat daar heel veel ongelukken mee gebeuren. Toch?
Tot ik las dat ging om:
96 fatbikes
480 e-bikes
715 gewone fietsen
Het percentage fatbikes dat een ongeluk krijgt is dus maar 7,5 tov de gehele groep fietsers. Ik vond het vooral verbazingwekkend dat de groep gewone fietsers nog zo groot is, want die zie je toch nooit? Dat blijkt wel de groep waarin het vaakst een helm wordt gedragen, dus waarschijnlijk veel racefietsers.
Is er dan helemaal geen probleem met fatbikes? Toch wel...
Binnen die groep is het serieuze letsel het grootst. Ziekenhuisopnames en intern schade (behalve botbreuken) zijn verreweg het grootst.
Linkje naar NOS artikel
Linkje naar veiligheid.nl onderzoek waarop het nos artikel is gebaseerd
Tot ik las dat ging om:
96 fatbikes
480 e-bikes
715 gewone fietsen
Het percentage fatbikes dat een ongeluk krijgt is dus maar 7,5 tov de gehele groep fietsers. Ik vond het vooral verbazingwekkend dat de groep gewone fietsers nog zo groot is, want die zie je toch nooit? Dat blijkt wel de groep waarin het vaakst een helm wordt gedragen, dus waarschijnlijk veel racefietsers.
Is er dan helemaal geen probleem met fatbikes? Toch wel...
Binnen die groep is het serieuze letsel het grootst. Ziekenhuisopnames en intern schade (behalve botbreuken) zijn verreweg het grootst.
Linkje naar NOS artikel
Linkje naar veiligheid.nl onderzoek waarop het nos artikel is gebaseerd