4 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 uren geleden door De tovenaar.)
Van de Julische Alpen in Slovenië naar Istrië, Kroatië
Vanuit Bovec dalen we af door de Soča vallei en via Kobarid bezoeken de mooie kloof van Tolmin. Daarna beginnen we aan een 20 km lange klim naar de 1188m hoge Magnovec. Het eerste stuk over over een smal bosweggetje (Boroevič road) is niet steil maar door de lengte en hitte al knap lastig. Het stuk van Čepovan en Lokve blijkt onverhard en tè lastig. We moeten we omfietsen via drukkere wegen rond Nova Gorica en kamperen bij Kamp David. De volgende dag gaat de route over onverharde grindwegen naar Vipava en volgen drukkere wegen naar het zuiden, waar we een Google Streetview auto tegenkomen. Vanuit Kubed steken we de grens over naar Kroatisch Istrië waar de fietsroutes over nog slechtere grindpaden blijken te lopen. Onze inspanningen worden echter beloond met een geweldig uitzicht op Buzet en omgeving vanaf de Raspadalica klif. Ook zijn de lokale asfaltwegen niet druk, maar het gaat wel op en af. We fietsen langs Hum, het kleinste stadje ter wereld. Via mooie rustige binnenwegen fietsen we door de laagvlakte van Čepićko polje aan de voet van het Učka gebergte zuidwaarts richting Labin.
Kloof bij Tolmin
Google streetview
GPS tracks:
Bovec – Malovse https://ridewithgps.com/trips/215950786
Malovse - Kubed https://ridewithgps.com/trips/216199526
Kubed – Labin https://ridewithgps.com/trips/230848839
Van de camping in Kapelica bij Labin is het eerst een stukje heuvelop en dan steil afdalend naar het kustplaatsje van Trget. Tijdens de klim naar Barban ontmoeten we een groepje bikepackers uit Duitsland. We volgen een stuk van de Eurovelo 8 langs de kust over gravelwegen. Deze gravelwegen blijken vaak lastig met grof grind. De kustwegen van Istrië zijn vaak te druk met massatoerisme en de paden die de Eurovelo 8 volgt veel te ruig. We laten daarom de kuststrook links liggen en kiezen de rustiger binnenwegen in het binnenland. Af en toe zakken we af naar de kust om de mooie steden te bezoeken, zoals Pula, Rovinj en Poreč. Helaas heeft dit deel van Istrië afgezien van de kustplaatsen en af en toe een mooie baai ons zwaar teleurgesteld. Wat een contrast nadat we weer de grens met Slovenië hebben gepasseerd. Fietspaden en -routes in perfecte conditie. Veel minder massatoerisme en een leuk apart campinkje Kaki Plac alleen voor tenten bij Portorož.
Pula
GPS tracks: Labin – Rovinj https://ridewithgps.com/trips/216946042
Rovinj – Portorož https://ridewithgps.com/trips/217282721
Vanuit Bovec dalen we af door de Soča vallei en via Kobarid bezoeken de mooie kloof van Tolmin. Daarna beginnen we aan een 20 km lange klim naar de 1188m hoge Magnovec. Het eerste stuk over over een smal bosweggetje (Boroevič road) is niet steil maar door de lengte en hitte al knap lastig. Het stuk van Čepovan en Lokve blijkt onverhard en tè lastig. We moeten we omfietsen via drukkere wegen rond Nova Gorica en kamperen bij Kamp David. De volgende dag gaat de route over onverharde grindwegen naar Vipava en volgen drukkere wegen naar het zuiden, waar we een Google Streetview auto tegenkomen. Vanuit Kubed steken we de grens over naar Kroatisch Istrië waar de fietsroutes over nog slechtere grindpaden blijken te lopen. Onze inspanningen worden echter beloond met een geweldig uitzicht op Buzet en omgeving vanaf de Raspadalica klif. Ook zijn de lokale asfaltwegen niet druk, maar het gaat wel op en af. We fietsen langs Hum, het kleinste stadje ter wereld. Via mooie rustige binnenwegen fietsen we door de laagvlakte van Čepićko polje aan de voet van het Učka gebergte zuidwaarts richting Labin.
Kloof bij Tolmin
Google streetview
GPS tracks:
Bovec – Malovse https://ridewithgps.com/trips/215950786
Malovse - Kubed https://ridewithgps.com/trips/216199526
Kubed – Labin https://ridewithgps.com/trips/230848839
Van de camping in Kapelica bij Labin is het eerst een stukje heuvelop en dan steil afdalend naar het kustplaatsje van Trget. Tijdens de klim naar Barban ontmoeten we een groepje bikepackers uit Duitsland. We volgen een stuk van de Eurovelo 8 langs de kust over gravelwegen. Deze gravelwegen blijken vaak lastig met grof grind. De kustwegen van Istrië zijn vaak te druk met massatoerisme en de paden die de Eurovelo 8 volgt veel te ruig. We laten daarom de kuststrook links liggen en kiezen de rustiger binnenwegen in het binnenland. Af en toe zakken we af naar de kust om de mooie steden te bezoeken, zoals Pula, Rovinj en Poreč. Helaas heeft dit deel van Istrië afgezien van de kustplaatsen en af en toe een mooie baai ons zwaar teleurgesteld. Wat een contrast nadat we weer de grens met Slovenië hebben gepasseerd. Fietspaden en -routes in perfecte conditie. Veel minder massatoerisme en een leuk apart campinkje Kaki Plac alleen voor tenten bij Portorož.
Pula
GPS tracks: Labin – Rovinj https://ridewithgps.com/trips/216946042
Rovinj – Portorož https://ridewithgps.com/trips/217282721