Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slovenië, Istrië (Kroatië) en Tirol.
Van Istrië naar de Dolomieten

Van Piran in Sloveens Istrië volgen we de Parenzana fietsroute door twee lange fietstunnels en mooie vrijliggende fietspaden naar Koper. Zodra we de Italiaanse grens zijn gepasseerd, houden de mooie fietspaden op en volgen we drukkere wegen tot het mooie centrum van Triëst. We verlaten de stad over een drukke kustweg SS14 tot een camping nabij Sistiana. Door de brede vluchtstrook hebben we niet teveel last van het drukke verkeer. De volgende dag fietsen we langs Duino met fraai uitzicht op de mooie klifkust. De Alpe Adria fietsroute gaat vervolgens door industriegebieden rond Montfalcone over fietspaden met veel smalle hekjes. Pas na zo'n 30km fietsen we op wat rustiger wegen en via mooie gravelpaden vermijden we de drukte van Udine. We kamperen iets ten noorden van Gemona op een mooi gelegen camping aan de voet van de bergen.

[Afbeelding: AP1GczPeb8yG09xxzrvDf3ET5uM-0BnHedrNELmQ...authuser=0]

Na Gemona voert de Alpe Adria fietsroute ons over een mooie geasfalteerde fietssnelweg door een indrukwekkend berglandschap tot Ovaro. Daar zetten we de tenten op aan de voet van de Monte Zoncolan op de gelijknamige camping (€31). Prima en rustige camping. Na de lunch fietsen we om 13u het geplande rondje om de Monte Crostis. Een klim tot boven de 2000m, die ooit geschrapt werd in de Giro d'Italia vanwege te gevaarlijk.... De steilte valt echter mee en de klim is zeer gelijkmatig, 9-10%. Zonder bepakking zelfs met een ligfiets goed te doen. Er vallen wat buien, die toenemen naarmate we hoger komen. Ook het asfalt wordt gravel, het uitzicht wordt zeer indrukwekkend. Mijn Rab regenjas lekt echter als een gieter en als de buien steeds heviger worden met hagelstenen, raak ik flink doorweekt en onderkoeld. Het begint ook nog eens te onweren, helemaal foute boel dus. Omkeren is geen optie want we zijn al bijna boven. Als ik maar flink blijf doorfietsen houd ik me een beetje warm, stilstaan is helemaal een crime. Gelukkig stopt de regen als we de top bereiken en wordt de weg weer asfalt als we de steile afdaling inzetten. Beneden in het dal is het gelukkig droog en warm zodat ik weer een beetje kan bijkomen. Na een warme douche op de camping heb ik gelukkig nergens meer last van maar dit was wel op het randje. Morgen wordt nog slechter weer voorspeld dus wordt het een rustdag ipv nog zo'n barre bergetappe die niet in de koude kleren is gaan zitten.

[Afbeelding: AP1GczN_ohzVW2B-LN9Yrisx0zriqny9_Bqqw9cB...authuser=0]

GPS tracks: 
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , Atrike , Willeke_IGKT , Tijanus

Berichten in dit topic
RE: Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slovenië, Istrië (Kroatië) en Tirol. - door De tovenaar - 4 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Toch weer meer last van de achillespees...
Wat helpt met een ...365cycle — 02:42 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
@365cycle: het eerst...bucovaina — 02:41 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Een m5 met twee gesc...blokdoorn — 02:37 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het helpt wel als ...365cycle — 02:32 PM
Morgen gaan we sam...365cycle — 02:28 PM
Sunrider voor 150 euro
De Sunrider heeft id...Gideonaut — 02:23 PM
Sunrider voor 150 euro
Wist niet dat een ...Wim -de roetsende — 02:00 PM
Sunrider voor 150 euro
Wist niet dat een Su...Hardloper — 01:54 PM
Met plaatjes ver naa...Frutsel — 01:52 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag kwam ik toev...Hardloper — 01:52 PM
En ook door een su...Wim -de roetsende — 01:51 PM
Het grote ruitenwissertopic
Klopt: installatie s...TimSch — 01:48 PM
Bedankt voor je sign...bucovaina — 01:47 PM
Met welke cadans rijden jullie normaal ...
:thumb: :clap: Nee h...Wim -de roetsende — 01:46 PM
Rust, massage, warmt...Niels van der Wal — 01:19 PM
Alpe-Adria 2024: van Salzburg naar Slov...
Schitterend. Kampere...Tijanus — 01:06 PM
Morgen gaan we samen...blokdoorn — 01:04 PM