5 uren geleden
(6 uren geleden)Veloquest schreef: En ook even oftopic: Pietertrapt ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die hele hete sambal.
Ik had van de zomer drie struikjes pepers in de kas staan (soortnaam vergeten, stom! Maar de scherpte zou 30.000 Scoville zijn, meen ik, dat is nog geen Mme Jeanette-gebied, maar wel al lekker heet).
De helft heb ik gefermenteerd, samen met wortel, ui en een stuk ananas, en na 2 weken fermenteren (luchtdicht, in een 4%-zout oplossing) gekookt met wat koriander, kaneel en wat suiker, en daarna gepureerd. Die heeft dus dat zurige gefermenteerde "tabasco pepper sauce" smaakje, maar dan mét kaneel enz. Deze is redelijk heet (vergelijkbaar met 'zeer hete' sambals uit je lokale toko. Ik mis alleen die lekkere Habanero/Mme Jeannette smaak van goede Surinaamse sambal, mijn pepers waren scherp maar missen wat smaak)
De andere helft heb ik gisteren in kleine stukken gesneden en daarna in een pannetje met wat water laten pruttelen. (Speciaal daarvoor een losse inductieplaat aangeschaft en dat doe ik dan in de tuin in onze kas, want als ik in onze open keuken ga koken of bakken met pepers, dan krijg je een soort "pepper spray" in de woonkamer. En daar is mijn vrouw niet zo blij mee. Begrijpelijk!). Na het droogkoken heb ik ze dan gepureerd (door een zeef heen wrijven) en er wat komijn, zout en curry poeder bijgedaan. Deze is heter dan de gefermenteerde, want het fermenteren zelf haalt al iets van de 'hitte' weg, plus dat de gefermeenteerde "verdund" is met wortel, ananas e.d., terwijl deze alleen peper is. Ik hou uiteraard alle zaadjes en zaadlijsten er in, want het gáát me juist om de hitte. Het moet zeer doen
Het lekkerste is heet Indiaas eten dat je nét kan verdragen, dat je zit te zweten, en een golf van welbevinden voelt trekken van je tenen over je rug naar je kruin
Volgend jaar ga ik zeker weer kweken, heb de struikjes nu gesnoeid en laat je binnen overwinteren, zal rond februari eens onder wat lamplicht ook wat Habaneros voorgroeien en dat gaat dan begin mei de kas in. Sowieso is eten uit eigen tuin en kas erg leuk. Hopelijk volgend jaar wat minder slakken, want dat is dan weer een frustratie bij het (moes)tuinieren.
Verder hoop ik dat we in Nederland en België met al onze verschillende opvattingen gewoon fijn samen kunnen blijven leven.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead