Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe Strava API policy update breekt een heleboel apps
Ik denk dat Strava het nogal lomp aangepakt heeft, maar dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden als die nu opgediend is.
Dit denk ik op basis van een paar zaken:

DCRainmaker schreef:The problem here is that Strava’s API terms are so broad and wonky now, that the API no longer serves a purpose, as stated by the above paragraph.

Strava in reactie naar DCRainmaker schreef:“These changes were implemented to provide additional safeguards around our community’s data and to help ensure that a user’s Strava data can only be viewed by others on third-party apps in limited scenarios where sharing is both transparent and central to the functionality of the app. We recognize this is a change and are committed to working closely with partners during this transition.”

Het gaat ze dus om het beschermen van de privacy van de gebruiker. Dit doet denken dat ze zelf in een "squeeze" zitten; ze stellen immers klantdata beschikbaar via een API, en ook als een klant daar zelf expliciet toestemming voor geeft mag dat niet overal zomaar en onbeperkt. In basis komt het erop neer dat een consument gemiddeld genomen weinig inzicht heeft in hoe datastromen werken en al snel "ok best" gaat aanklikken. 
Gezondheidsdata is daarbij best gevoelige data, zeker als je ook hartslaggegevens meestuurt.

Zoals ik het nu zie kan het alleen als een "Powermove" ingezet worden als Strava daadwerkelijk van plan is om zaken als intervals.icu, VeloViewer etcetera wil gaan integreren in haar eigen betaalde oplossing. Het is mogelijk dat dat een deel van de motivatie is, in welk geval ik aan de competenties van de commerciële afdeling ga twijfelen; Het zou dan logischer zijn om de data betaald beschikbaar te stellen, desnoods door je eigen gebruikers te laten betalen voor API-toegang per 3rd party app (valt prima te verkopen, een API beschikbaar stellen is immers niet gratis).

Het wordt eigenlijk nog wat interessanter: Wij (jullie, ik, alle andere Strava-sporters) zijn hierin niet alleen lijdend voorwerp. We kunnen er misschien wel wat aan doen, of in ieder geval ons standpunt in duidelijk maken.
De data die Strava heeft is namelijk niet van Strava: Onder EU-wetgeving is die data van ons. 
Onder de link Strava: Delete Your Account kan je niet alleen je account verwijderen, maar ook je complete Strava archief downloaden. Daarvoor klik je bij stap 2. op Download Request (optional) op Request your archive (niets aanklikken bij Stap 3 want dan verwijder je de boel echt).

Als Strava nu ineens heel veel van die verzoeken krijgt, zouden ze dan misschien hun conclusies trekken...?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Boyd Maduro , Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: Nieuwe Strava API policy update breekt een heleboel apps - door 365cycle - 10 uren geleden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: ekleiberg, 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM
Remlicht schakelaar
Wie heeft er wel e...Raptobrikker — 07:55 AM
Ik neem aan dat iede...Wim -de roetsende — 07:30 AM
ze stellen immers ...Tegelfanaat — 07:26 AM
..omdat ik het probl...ZoefZoef — 06:04 AM
Ik denk dat Strava h...365cycle — 01:29 AM
XL Hotspot in 3d-print
Toch is dat vaak mee...Arend-Jan — 12:03 AM