(, 07:05 AM)Raymond schreef: Een snelle band die regelmatig lek is, is een langzame band. Overweeg ook Continental Contact Urban, die is verkrijgbaar in 47-559.Klopt, maar een Wild Run'R is zeker niet vaak lek. Ik crosste er vrolijk mee rond in de winter. Een Pro One is een ingewikkelder verhaal, maar tubeless deed die het ook echt niet slecht.
Ik had de CCU niet genoemd ivm mental note "niet beschikbaar in 559", maar dat geldt idd alleen als je een smalle 559 wil. Dank voor de tip!
Houd er wel rekening mee dat een band in een andere maat niet altijd even snel of fijn is. Stom genoeg worden ze niet altijd gewoon op- en afgeschaald.
(, 09:53 AM)fatbiker schreef: Ik merk heel duidelijk dat ik kracht te kort kom bij klimmetjes. Kracht die er bijvoorbeeld op de MTB wel is.Dat komt wel. Mijn benen zijn nog explosiever geworden door de stoplichten op de Churchillaan in Leiden.
Je zit trouwens in een redelijk velomobielrijk stukje Nederland, we hebben ze niet alleen maar er wordt hier ook gewoon vrij veel gereden
(, 09:53 AM)fatbiker schreef: Voor wat betreft de banden: mijn gevoel zegt dat ze inderdaad traag zijn, maar... volgens www.bicyclerollingresistance.com zijn de Marathons gewoon heel erg snel.Van welk jaar zijn die Marathons? De vroege waren tergend traag.
Dus ligt het dan toch aan mij?
(, 09:53 AM)fatbiker schreef: Over het bovenstuur ben ik nog aan t nadenken. Hiervoor heb ik heel kort op een Raptobike gereden. Daar zat een bovenstuur op. Dat voelde inderdaad sneller, maar het comfort van het onderstuur is eindeloos veel groter. Een aerostuur heb ik nog in overweging, maar tegelijkertijd betwijfel ik of het nou echt zo veel verschil in snelheid maakt.Ossekopstuur is ook nog de moeite van het bekijken waard. Comfortabelste bovenstuur imho, het gaf mij een beetje een choppergevoel. En het is behoorlijk aero.
(, 01:00 PM)fatbiker schreef: Dit is ook een beetje hoe ik in de wedstrijd zit. Voor moderne gravel banden geldt dit veel minder, omdat je die tubeless kunt rijden en de anti-lekvloeistof de meeste gaten wel weer dicht. Maar die banden heb je dus bijna niet in 26" maat.Tubeless 26" is idd beperkt te krijgen. De Pro One is misschien wel de enige?.
(, 03:34 PM)fatbiker schreef: Als ik af ga op de informatie op bicycle rolling resistance, dan is zit er 7 watt verschil tussen de CCU en de Schwalbe Marathon Plus. Relatief niet gering, maar in de praktijk is dat nog geen kilometer per uur verschil. Lekbestendigheid testen ze daartegen wel als heel goed voor de Marathon Plus.Dat kan nog verraderlijk zijn. Brede banden scoren vaak niet heel hoog in dat soort overzichtjes. Ga je dan kijken waar ze op testen, dan is dat redelijk strak asfalt.
Meestal rijd ik het hardst op ventwegen, laat daar nu meestal helaas geen strak asfalt liggen maar grofkorrelig spul met gaten, en dán loopt een brede soepele band lekkerder. Zeker onder een velomobiel. Een stugge Marathon valt dan ook door de mand.
(, 04:39 PM)Raymond schreef: Ik merkte overigens dat er een flink verschil zit tussen mijn 559-47 CCU op 3,5 bar en op 4,5 bar. Gisterenochtend had ik het gevoel dat ik wat sloom ging, dus gisteravond bij thuiskomst opgepompt. Vandaag voelde het een stuk sneller.Naast de juiste druk doet temperatuur doet ook een hoop, zeker bij een CCU.
(, 05:06 PM)Gideonaut schreef: tot nu toe geen klachten over de contact speed op m'n DFXL, wel vind ik ze heel erg dun en durf ik ze niet te hard op te pompen want bij de Velayo heb ik al meerdere ontploffingen gehad bij normale/brede banden :pContact Speed is niet echt speedy, en heeft belabberd weinig grip op nat. Niet heel snel lek, en gewoon altijd op 6 bar = no problem. Sterker nog: Op het Duitse forum was er een tijdje een Contact Speed, ze zouden supersnel zijn. Dat is door o.a. Wim Schermer ontkracht, het volgende verhaal was dat je ver boven de maximumdruk moest rijden. Er reden toen meerdere mensen met CCS op 8 en zelfs 9 bar. Dat ze snel zijn bij extreme druk is later ook door Wim Schermer ontkracht, maar ze waren onder die omstandigheden blijkbaar betrouwbaar genoeg om er wedstrijden mee uit te rijden. Samengevat; Ik vind het een ***band, maar taai zijn ze zeker wel. Pompen met dat rubber
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.