(29-Nov-2024, 07:17 PM)Hardloper schreef:
Dus de jeugd wil gewoon niet meer zelf echt trappen.
Nu wil ik dit niet ontkennen, maar wellicht nuanceren dat dit niet echt iets nieuws is: in het pre-e-bike tijdperk wilde het gros van de jeugd een of andere vorm van een brommer/scooter en dat was in de tijd van mijn vader ook al wel zo. Verschil is dat er geen wettelijke leeftijd middels een verplicht rijbewijs gekoppeld zit aan de e-bike. Dus kan en mag het eerder dan je scooter of brommer een paar decennia geleden en ja, grote verrassing, dat gebeurt dan ook.
(29-Nov-2024, 06:26 PM)PieterTrapt schreef: De grootste stijging is in de categorie 18-44 jaar.
Toch leuk om met mijn lange, grijze manen nog tot de jeugd gerekend te worden (zeker ook met het oog op wat ik hierboven claim over het pre-e-bike tijdperk: heb ik ook nog meegemaakt
Het valt misschien nu op en "wij veelfietsers" vinden er vanalles van dat al dat volk maar ondersteund trapt, maar soms denk ik als ik iemand met een ongetwijfeld wat hoge BMI zie fietsen op een ondersteunde unit: goed bezig, ik denk dat jouw alternatief de auto was geweest.
Aan de andere kant ben ik het er roerend mee eens dat het een stuk gezonder is als we alleen zo'n motortje kopen als we het écht nodig hebben. Dus als de kracht door hoge leeftijd wat uit de ledematen begint te vloeien bijvoorbeeld, en je anders niet meer zou fietsen.
Tot slot wat Hardloper in zijn verhaal ook al een beetje aanstipt: onderschat voedsel niet. Als ik zo in de rij van de plaatselijke supermarkt kijk wat mensen kopen kan daar ook nog wel een slag geslagen worden. Zachte, witte bolletjes, blikken verwerkt vlees. En over suikerbommen in blik (energiedrank) zwijg ik helemaal maar: daar lijkt een behoorlijk deel van de mensen op te draaien.
Goed, tot slot een plaatje uit Pixar klassieker Wall-E. De toekomst van de mensheid: zelfs niet meer ondersteund trappen....
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt