9 uren geleden
(11 uren geleden)blokdoorn schreef: Uhm, is die bulk dan eigenlijk niet (te?) slecht ontworpen qua verlichting als dit allemaal nodig is? Mijn qv met standaardverlichting voldoet voor mij in ieder geval prima met een voldoende brede bundel.
Waarom alleen de Bulk. Zowat alle velomobielen hebben de lamp (en) noodgedwongen te laag gemonteerd. Bij De QV is de meest gunstige aerovorm van de neus opgegeven voor een iets hogere positie.
Sommige mensen hebben niet veel nodig in het donker, maar het is voor mij altijd al een probleem geweest om situaties goed in te kunnen schatten in het donker. Ik had altijd grote moeite om anderen bij te houden in het donker en dat ligt m niet aan de benen, maar aan mijn ogen Vandaar ook mijn experimenten uit mijn forenzenjaren met lampen bij de spiegels. In het donker zien wordt er bepaald niet beter op naarmate men ouder word. Ik ga er vanuit dat nachtzicht voor veel ouder wordende velomobilisten een toenemend probleem wordt.
De lamp in de Hotspot zit op een hoogte die normaal is voor een fiets. Door de steilere hoek naar beneden als bij het gros van de velomobielen, is de lichtbundel minder uitgerekt en een nauwkeurige, niet verblindende afstelling eenvoudiger.
Bovendien kan ik met deze lamp grootlicht inschakelen met een knop direct onder mijn vingers en kan dan zowat even snel karren als overdag. Last but not least is de kleur van het lciht van de IQ-XL duidelijk minder blauw dan andere LED lampen. Aangenamer voor de ogen.
En het gaat niet alleen om zien, maar heel nadrukkelijk ook om gezien te worden bij dag en bij nacht. Kijk naar de foto van opzij. Normaal gesproken
zie je alleen de lampen. Mijn lamp beschijnt ook mijn velomobiel met strijklicht zodat andere verkeersdeelnemers kunnen zien wat we er langs gaat. Ik ben ooit in een rotonde zonder straatverlichting bijna in de flank aangereden omdat mijn lampen niet echt zichtbaar waren van opzij. Ik heb daarna flink meer reflectie opzij aangebracht,maar zelf actief ver-schijnen is nog eerder zichtbaar.