5 uren geleden
(10 uren geleden)PieterTrapt schreef: Hoog gewicht komt misschien ook door de geometrie. Een standaardfiets heeft een diamant-frame. Die haalt zijn stijfheid mede uit die vorm. Maar een ligfiets is één buis, al dan niet met een curve er in. Die buis moet dan zijn stijfheid halen uit een dikkere wand. Dus zwaarder.
Dit is mijn theorie, kun je er een gat in schieten: graag !
Het zou kunnen dat de geometrie er mee te maken heeft.
Ook achterwiel aandrijving maakt de ligfiets zwaarder. 3 kettingen maakt een fiets niet bepaalt lichter.
Een M5 High racer is met ongeveer 9,5 kilo zo'n beetje de ligfiets met het laagste gewicht.
Maar volgens mij is er aan die fiets al heel lang niets veranderd.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een ligfiets met achtervering van 10 kilo te maken.
Ik denk dat het wel kan maar dat er geen markt voor is.
Mijn chamsin is met alles wat mogelijk is van carbon of titanium onderdelen voorzien weegt 13 kilo. Dat is bijna 2 x zo zwaar als een racefiets.
Ik vind dat verschil te groot.