Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorvork Raptobike
#18
Als je een lichte ligfiets wil, dan moet je echt het totaalconcept als 1 geheel aanpakken. Zoals de Razzfazz. Die Raptor is feitelijk een alu frame waarvan wat stukjes door carbon vervangen zijn, maar waarvan nog steeds een hele boel van alu is. Ieder plekje waar die twee elkaar tegenkomen zit een fors stuk dubbel materiaal, die carbon buizen steken een stuk in het alu. En juist daar waar je met carbon het grote voordeel kunt halen door te spelen met buisdiameters en laminaat opbouw, is de Raptor van alu. Ook de stoelbevestigingsbeugels bijvoorbeeld voegen erg veel extra gewicht toe.

Tijanus zit er met plus 1 kilo voor het ligframe echt ver naast. Bij het frame moet je ook de schuifbuis, stoel en stoelbevestiging mee rekenen. Doen we bij de rechtop de zadelpen het het zadel er ook nog bij. zit ie op 1,5 kilo max. Bij de Ligfiets zit je dan aan 3>4>5 kilo. Mijn carbon lowracer zat op iets van 2,8 kilo voor frame en stoeltje. Vermoed dat Raptobike en Baron beiden aardig richting de 4 gaan.

Ik heb wel eens een Raptor gezien, maar dat is het dan ook wel.

Peter Groeneveld bouwde met Hans en Edwin van Vught ook al heel erg lichte carbon fietsjes. En Edwin heeft daar op hoog niveau zijn beroep van gemaakt. Mogelijk kun je daar terecht voor je custom carbon wensen.

Ik zou niet weten waar je een lichtere FWD vork gaat vinden als bij Raptobike, mogelijk moet je dan dus toch zelf aan de slag met carbon. Ik heb zo geen gewicht van die Rapto vork, vermoed 1 tot 1,2 kilo. Heb hier nog een 28 inch Gazelle vorkje liggen, een rechte, de laatste serie voordat het licht uit moest. 632 gram staal. In Alu kom je vermoedelijk niet heel veel lichter uit.

Overigens zijn de onderdelen die op veel ligfietsen gebruikt werden niet bepaald de laatste ontwikkelingen, en kan het met een beetje zoeken echt wel lichter. Maar ik weet niet wat er op je Chamsin zit. Hier ligt b.v. een Nazca klapstuurtje waarvan alleen dat klapbuis deel aan meer weegt dat een heel carbon frame incl vork en pen.

Een hele voorvork in Carbon heb ik zelf nooit aangedurfd, omdat je erg vast zit aan de vaste maat van dat onderste balhoofdlager, daar zit de piekbelasting en de grootste wisseling in sterkte.

Overigens maakt gewicht alleen bergop echt wat uit, in vele andere situaties is het tamelijk onbelangrijk. Maar het scheelt wel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus


Berichten in dit topic
Voorvork Raptobike - door GHOOGEN - 20-Dec-2024, 07:04 PM
RE: Voorvork Raptobike - door JarnoH - 20-Dec-2024, 07:29 PM
RE: Voorvork Raptobike - door GHOOGEN - 20-Dec-2024, 08:14 PM
RE: Voorvork Raptobike - door PieterTrapt - 20-Dec-2024, 08:20 PM
RE: Voorvork Raptobike - door GHOOGEN - 21-Dec-2024, 01:14 AM
RE: Voorvork Raptobike - door Wim -de roetsende - 21-Dec-2024, 08:35 AM
RE: Voorvork Raptobike - door GHOOGEN - 21-Dec-2024, 10:35 AM
RE: Voorvork Raptobike - door melle z - 21-Dec-2024, 04:15 PM
RE: Voorvork Raptobike - door blokdoorn - 21-Dec-2024, 11:30 AM
RE: Voorvork Raptobike - door GHOOGEN - 21-Dec-2024, 03:02 PM
RE: Voorvork Raptobike - door blokdoorn - 21-Dec-2024, 06:11 PM
RE: Voorvork Raptobike - door JarnoH - 21-Dec-2024, 09:20 PM
RE: Voorvork Raptobike - door GHOOGEN - 23-Dec-2024, 11:18 AM
RE: Voorvork Raptobike - door Gideonaut - 21-Dec-2024, 04:30 PM
RE: Voorvork Raptobike - door GHOOGEN - 22-Dec-2024, 01:10 AM
RE: Voorvork Raptobike - door Gideonaut - 23-Dec-2024, 09:26 PM
RE: Voorvork Raptobike - door Tijanus - 21-Dec-2024, 05:44 PM
RE: Voorvork Raptobike - door melle z - 21-Dec-2024, 05:51 PM
RE: Voorvork Raptobike - door Tijanus - 21-Dec-2024, 08:41 PM
RE: Voorvork Raptobike - door Jeroen S - 22-Dec-2024, 01:07 PM
RE: Voorvork Raptobike - door Tijanus - 23-Dec-2024, 09:04 PM
RE: Voorvork Raptobike - door Jeroen S - 23-Dec-2024, 09:56 PM
RE: Voorvork Raptobike - door Tijanus - 23-Dec-2024, 11:46 PM
RE: Voorvork Raptobike - door Jeroen S - 26-Dec-2024, 12:30 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Moordenaar op een ligfiets?
Voor de nieuwsgierig...Lopopodium — 12:55 PM
Route tips gevraagd: Goes Esonstad
Zo, morgen de te...Hoekie — 12:11 PM
Medeliggers onderweg
Op de heenweg nu ook...Hoekie — 12:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is niet echt goe...melle z — 08:32 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Alle Baron ligfietse...Jeroen S — 07:46 AM
Moordenaar op een ligfiets?
Gisteravond keken we...TvWijk — 01:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een Baron...ZoefZoef — 10:16 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een Baron (#...Lopopodium — 07:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had eigenlijk ee...Willeke_IGKT — 07:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is het heiligschenni...Gideonaut — 06:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had eigenlijk een...LigfietsWilsum — 06:42 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vorige week was ik n...Willeke_IGKT — 06:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik heb een Baron (#9...melle z — 06:01 PM
Kilometer topic
Afgelopen week 302,5...arnovelo — 04:43 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier nog een int...Gideonaut — 04:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier nog een interes...Jeroen S — 03:27 PM
Milan 4.2
Mooi als ze mee kome...Jeroen S — 03:18 PM