, 03:36 PM
(, 02:49 PM)Maisveld schreef: Kortom, ik weet het eigenlijk niet zo heel goed, en hoop dat jullie wat expertise kunnen delen, zodat ik een goede keus kan maken!
Groet,
Maisveld
Ik zou me niet teveel blindstaren op carbon of glasvezel. Waar het om gaat (wanneer je snel optrekken en hoge eindsnelheid belangrijk vindt) is of de velomobiel licht is en stijf. Verder zou ik met name kijken naar de onderhoudstoestand, is er niks gebroken (aluminium frame) en of je onderdelen kunt krijgen.
Maar allereerst zou ik toch kijken naar de kleinst mogelijke velomobiel voor je lengte. Die hebben namelijk een kleiner frontaal oppervlak > minder luchtweerstand. Pas je in een QuestXS, dan zou ik de Quest links laten liggen.
Driewielige velomobielen zijn tricky in snel genomen bochten. Je kunt veel stabiliteit winnen met harde vering en een body die dicht bij de straat is. Zo breng je het zwaartepunt naar beneden en kiep je minder snel om. Ik bedoel: je kunt harder door de bocht ;-) . Als je handig bent kun je dit zelf veranderen middels andere stalen veren want die zijn er in verschillende hardheden en lengtes. Vooral de voorvering dient stug te zijn. Je wilt geen links-rechts deinende carrosserie wanneer je voluit trapt, dat is niet zo efficiënt.
Een Mango is vooral wendbaar, maar geen snelheidswonder. Je kunt er veel aan tweaken zoals je kunt zien aan de SuperMango. Dat is een eigen klasse waar je denk ik veel plezier van kunt hebben en waar ook een grote kerel nog in past.
Een DF is ook een type die gebruikt veel voorkomt. Let op dat er een DF is en een DFXL voor grotere lui is.