Quest 77. Wel een fraai nummer (vind ik dan, 777 zou nog leuker zijn), en toen hij werd gemaakt voor zover ik weet het snelste type velomobiel verkrijgbaar.
Qua snelheid: Tsja, aerodynamisch is het dezelfde fiets als een 26 inch carbon Quest. De voornaamste minpunten zijn het hogere gewicht (maar, daar moet je uiteraard altijd met systeemgewicht rekenen, dus een 40kg fiets fietst ongeveer 10% zwaarder dan een 30kg fiets, als je er ook een 70 kg berijder bij rekent) en wat procenten aandrijvingsverlies via de tussenas. Maar die tussenas hebben vrij veel Mangos ook!
De Mango is een wendbaardere maar aerodynamisch iets mindere variant op de Quest. De claim dat de Super Mango (ja, heel snel voor een Mango, maar dat maakt het een soort Aygo GTI ?) zo snel is als een Quest zou ik met een flink pak zout nemen. Misschien gemiddeld ongeveer even snel als een 20 inch Quest (zoals de 77), sneller van zijn plek en door de bochten, maar langzamer op topsnelheid.
De Waw heb ik zelf nooit zo aantrekkelijk gevonden, maar dat is vooral een kwestie van uiterlijk. Een echt 'Questkiller' is het m.i. nooit geweest, een oude Waw komt in de buurt van een oude Quest, bij de nieuwe idem dito.
De eerste echte Questkiller was de Milan. De kans dat je daar tweedehands een koopje in vindt is nauwelijks groter dan de kans dat je de staatsloterij wint en de prijs toch niet meer uitmaakt. Daarna kwam nog de DF, die sneller gemaakt kan worden dan de Quest, en tweedehands iets meer budgetvriendelijk te krijgen is. Snelheidsupgrades (Hosen, racekap) kun je dan eventueel later toevoegen.
De snelste velomobielen, Snoek (L), Tuna, Alpha 7, M9, W9(s) en de Buelk-serie zitten voorlopig nog wel in wat hogere prijsklassen denk ik. Al vind ik de Buelk-for-more voor een nieuwe fiets wel een behoorlijk aantrekkelijk aanbod. Maar, met open wielkasten, gaat die ook weer niet veel sneller zijn dan een Quest , althans niet op topsnelheid. Sneller door de stad zeer zeker wel.
Al met al ben ik zelf nog wel even tevreden met mijn 'glasbak' Quest 259. Maargoed, die is niet 20 inch, en heeft dus ook geen tussenas, en zit ook dichter bij 30 dan bij 40 kg (en toch goede GPS-ontvangst, want glas, geen carbon!). De snelle spiegelkapjes zoals Quest 77 die heeft, die komen ook nog wel eens. Ook 5 watt is toch weer 5 watt . Maar een veel grotere stap kun je maken door de Big Apples te vervangen door de hier vrij universeel gebruikte CCU's.
Qua snelheid: Tsja, aerodynamisch is het dezelfde fiets als een 26 inch carbon Quest. De voornaamste minpunten zijn het hogere gewicht (maar, daar moet je uiteraard altijd met systeemgewicht rekenen, dus een 40kg fiets fietst ongeveer 10% zwaarder dan een 30kg fiets, als je er ook een 70 kg berijder bij rekent) en wat procenten aandrijvingsverlies via de tussenas. Maar die tussenas hebben vrij veel Mangos ook!
De Mango is een wendbaardere maar aerodynamisch iets mindere variant op de Quest. De claim dat de Super Mango (ja, heel snel voor een Mango, maar dat maakt het een soort Aygo GTI ?) zo snel is als een Quest zou ik met een flink pak zout nemen. Misschien gemiddeld ongeveer even snel als een 20 inch Quest (zoals de 77), sneller van zijn plek en door de bochten, maar langzamer op topsnelheid.
De Waw heb ik zelf nooit zo aantrekkelijk gevonden, maar dat is vooral een kwestie van uiterlijk. Een echt 'Questkiller' is het m.i. nooit geweest, een oude Waw komt in de buurt van een oude Quest, bij de nieuwe idem dito.
De eerste echte Questkiller was de Milan. De kans dat je daar tweedehands een koopje in vindt is nauwelijks groter dan de kans dat je de staatsloterij wint en de prijs toch niet meer uitmaakt. Daarna kwam nog de DF, die sneller gemaakt kan worden dan de Quest, en tweedehands iets meer budgetvriendelijk te krijgen is. Snelheidsupgrades (Hosen, racekap) kun je dan eventueel later toevoegen.
De snelste velomobielen, Snoek (L), Tuna, Alpha 7, M9, W9(s) en de Buelk-serie zitten voorlopig nog wel in wat hogere prijsklassen denk ik. Al vind ik de Buelk-for-more voor een nieuwe fiets wel een behoorlijk aantrekkelijk aanbod. Maar, met open wielkasten, gaat die ook weer niet veel sneller zijn dan een Quest , althans niet op topsnelheid. Sneller door de stad zeer zeker wel.
Al met al ben ik zelf nog wel even tevreden met mijn 'glasbak' Quest 259. Maargoed, die is niet 20 inch, en heeft dus ook geen tussenas, en zit ook dichter bij 30 dan bij 40 kg (en toch goede GPS-ontvangst, want glas, geen carbon!). De snelle spiegelkapjes zoals Quest 77 die heeft, die komen ook nog wel eens. Ook 5 watt is toch weer 5 watt . Maar een veel grotere stap kun je maken door de Big Apples te vervangen door de hier vrij universeel gebruikte CCU's.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'